لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۱۲

موج بلند حمایت از توماج صالحی و محکومیت جمهوری اسلامی؛ مادر مهسا امینی: بگذارید توماج نفس بکشد


با گذشت دو روز از انتشار خبر صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، موج حمایت‌ها از این رپر معترض ایرانی در داخل و خارج از کشور و از جانب ایرانیان و غیرایرانی‌ها همچنان تداوم دارد.

روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در تازه‌ترین واکنش‌ها، مژگان افتخاری مادر مهسا امینی در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «نگذارید دل مادر توماج مثل دل من شود، بگذارید توماج نفس بکشد تا مادرش از نفس نیفتد.»

او همچنین با یادی از دختر جان‌باخته‌اش، ژینا، او را «مهسای عالم‌تابم» خواند و نوشت: «من هنوز گرم نفسهای ژینا هستم، بگذارید مادر توماج هم‌نفس نفس‌های زنده‌ او باشد، بگذارید توماج نفس بکشد تا مادر او و همه مادران سرزمینم از نفس نیفتند. نگذارید توماج آماج بغض فروخفته مادر شود.»

ابوالفضل قدیانی از مخالفان جمهوری اسلامی هم با اشاره به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی نوشت: این اقدام بحران‌آفرین، از یک سو نتیجه استیصال و وحشت و از سویی دیگر کینه‌توزی و انتقام‌جویی کور علی خامنه‌ای است.

این مخالفان سرسخت رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر علی خامنه‌ای را «مستبد قدرت‌پرست و خونریز ایران» خواند و افزود: هرچند دستگاه‌های امنیتی و دستگاه قضایی در این ماجرا مقصرند و مسئول، اما مقصر و مسئول اصلی، علی خامنه‌ای است که باید پاسخگو باشد، که تمامی این ستم‌ها و اعمال ضد انسانی به خاطر ادامه چند صباح بیشتر حکومت تباهی‌آفرین اوست.

بهمن قبادی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران هم با انتشار ویدیویی در اینستاگرام ضمن درخواست برای اطلاع‌رسانی از وضعیت توماج صالحی و دیگر معترضان زندانی، جمهوری اسلامی را در لبه پرتگاه سقوط دانست و از مردم ایران خواست تا برای سرنگون کردن این حکومت متحد شده و بار دیگر به‌پا خیزند.

در فرامرزهای ایران هم ایرانیان آزادی‌خواه به خیابانهای شهرهایی چون فرانکفورت و هامبورگ در آلمان، لاهه در هلند، مونترال کانادا، پاریس، لندن و بروکسل بازگشته و ضمن محکوم کردن اقدامات ضد بشری جمهوری اسلامی خواستار لغو حکم اعدام زندانیان سیاسی از جمله توماج صالحی و حمایت جهانی از مردم مبارز ایران شدند.

یه وان ری نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی روز پنجشنبه در گفتگو با صدای آمریکا ضمن ابراز خشم از حکم صادر شده برای این فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی گفت: «توماج خواسته‌ای جز آزادی ایرانیان نداشته و ندارد، رژیم از نفوذ افرادی مثل توماج حتی اگر درون زندان باشند هم می‌ترسد، من در برابر این ظلم سکوت نخواهم کرد، همانطور که دیگران نیز ساکت نخواهند نشست.»

همچنین شورای اروپا در پاسخ به درخواست صدای آمریکا برای اظهارنظر درباره حکم اعدام توماج صالحی، به استفاده از مجازات اعدام تحت هر شرایطی به شدت مخالفت کرد و خواستار توقف صدور و اجرای این احکام در ایران شد.

این نهاد اروپایی مجازات اعدام در هر زمان و در هر شرایطی را «نفی غیرقابل قبول کرامت و تمامیت انسانی» خواند و از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا سیاست لغو مجازات اعدام را در پیش بگیرند.

در ایالات متحده هم جو ویلسون، قانونگذار جمهوری‌خواه ضمن محکوم کردن حکم اعدام توماج صالحی، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، خواستار «پاسخگو کردن جمهوری اسلامی برای قتل ایرانیان بی‌گناه شد.»

عضو کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان، با اشاره به اینکه اکنون مصوبه مهسا به قانون تبدیل شده است گفت: «حکومت تروریستی ایران به کشتار کسانی که صدای مهسا امینی شدند، ادامه می‌دهد. زمان آن فرا رسیده است که رژیم جمهوری اسلامی را برای قتل‌های روش‌مند ایرانیان بی‌گناه، پاسخگو کنیم.»

توماج صالحی، رپر ایرانی مخالف جمهوری اسلامی، اوایل آبان ۱۴۰۱ در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای حکومتی بازداشت و روانه زندان شد. او یک سال بعد با قید وثیقه آزاد اما دوباره چند روز بعد بازداشت و راهی زندان اصفهان شد.

توماج صالحی ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به اتهام «اجتماع و تبانی، و معاونت در بغی» محاکمه و حکم اعدامش روز ۵ اردیبهشت به وکلایش ابلاغ شد.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG