لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۱۹

فرانسه صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را به‌شدت محکوم کرد


توماج صالحی، رپر معترض
توماج صالحی، رپر معترض

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپر معترض در ایران، را «غیر قابل قبول» خواند و آن را به‌شدت محکوم کرد.

بیانیه دستگاه دیپلماسی فرانسه، حکم صادر شده برای این هنرمند معترض ایرانی را همانند دیگر احکام اعدام صادر شده برای معترضان به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد «توجیه‌ناپذیر» خوانده و یادآور شده که دولت فرانسه چندین بار این رویه جمهوری اسلامی را به صورت علنی و همچنین در ارتباطات مستقیم با مقامات حکومت ایران محکوم کرده است.

بیانیه اشاره می‌کند که فرانسه همراه با شرکای اروپایی خود تحریم‌هایی علیه مسئولان نقض حقوق بشر در ایران وضع کرده است.

وزارت خارجه فرانسه همچنین مخالفت خود را با مجازات اعدام در هر مکان و شرایط اعلام کرده و بر تعهد خود به لغو جهانی این مجازات «ناعادلانه و غیرانسانی» تاکید ورزیده است.

وزارت خارجه فرانسه تاکید کرد صدور و اجرای احکام اعدام علیه معترضان ایرانی و همچنین دیگر موارد غیر قابل قبول و جدی نقض حقوق و آزادی‌های بنیادین بشری ایرانیان توسط مقامات جمهوری اسلامی، نمی‌تواند پاسخی به خواسته مشروع مردم ایران مبنی بر تحقق آزادی در کشورشان باشد.

همزمان گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه خواستار آزادی فوری توماج صالحی شدند و از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا حکم اعدام او را لغو کنند.

آنها در بیانیه‌ای تأکید کردند که انتقاد از سیاست‌های دولت، از جمله از طریق بیان هنری، تحت حق آزادی بیان و حق مشارکت در زندگی فرهنگی محافظت شده و نباید جرم‌انگاری شود.

این کارشناسان افزودند که هنر باید اجازه داشته باشد انتقاد کند، انگیزه ایجاد کند و مرزها را جابجا کند.

کارشناسان سازمان ملل متحد گفتند: «ما از صدور حکم اعدام و بدرفتاری با آقای صالحی که به نظر می‌رسد صرفاً به دلیل استفاده او از حق آزادی بیان هنری و خلاقیت بوده باشد، نگران هستیم.»

آنها ترانه‌های اعتراضی توماج صالحی را «تبلور آزادی هنری و حقوق فرهنگی» توصیف کرده‌اند.

امیر رئیسیان، یکی از وکلای توماج صالحی، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، خبر داد که شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان «در اقدامی که در نوع خود بی‌سابقه است، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با ارشادی خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی‌الأرض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.»

این خواننده رپ اعتراضی، در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌برد.

صدور حکم اعدام این هنرمند موجی از اعتراضات در داخل و خارج از ایران را به همراه داشت و کاربران فضای مجازی هشتگ «توماج صالحی» را ترند جهانی کردند.

کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه خود با اشاره به دریافت گزارش‌هایی از ایران در مورد رواج فزاینده بازداشت هنرمندان، فعالان و روزنامه‌نگاران با اتهاماتی مانند «نشر اکاذیب» یا «تبلیغ علیه نظام»، از جرم‌انگاری فعالیت‌های مشروع هنری و تحمیل طیفی از اتهامات تردیدآمیز برای این فعالیت‌ها ابراز نگرانی کردند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران؛ الکساندرا زانتاکی، گزارشگر ویژه در زمینه حقوق فرهنگی؛ موریس تیدبال بینز، گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقضایی یا خودسرانه؛ آلیس جیل ادواردز، گزارشگر ویژه در مورد شکنجه و سایر مجازات‌های ظالمانه؛ و ایرنه خان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق آزادی بیان و عقیده از جمله کارشناسانی هستند که این بیانیه را صادر کرده‌اند.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG