لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۴۱

تداوم اعتراضات بین‌المللی به صدور حکم اعدام توماج صالحی: اعتراض به فساد و شرارت رژیم هرگز نخواهد مرد


توماج صالحی
توماج صالحی

موج واکنش‌های بین‌المللی به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپر محبوس در زندان دستگرد اصفهان، همچنان ادامه دارد.

برد شرمن، نماینده دموکرات کنگره آمریکا، با اشاره به «کشته‌شدن» تعداد «بی‌شماری» از معترضان به دست «رژیم ایران» در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «رژیم، توماج صالحی را به دلیل اعتراض‌کردن به مرگ محکوم کرده است. اعتراض به فساد و شرارت رژیم که در توماج تجلی یافته، هرگز نخواهد مرد.»


مکس لاکس، سیاستمدار آلمانی، هم توماج صالحی را محبوب‌ترین رپر ایران خواند و نوشت: «حکم اعدام او نشانگر انزجار ملاها از مردم ایران است. اعدام به معنای اعلان جنگ علیه جوانان و صداهای پیشرو در کشور است.»

جیانلوکا کوستانتینی، هنرمند و کارتونیست ایتالیایی، در اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی نوشت: «شما نمی‌توانید به دلیل خواندن درباره آزادی بمیرید. جمهوری اسلامی توماج صالحی، رپر، را برای خواندن ترانه‌های اعتراضی و انعکاس صدای مردم ایران، به مرگ محکوم کرده است.»


لئو والتر، سیاستمدار فرانسوی، هم در شبکه اجتماعی «ایکس» با تاکید بر توقف جهانی صدور حکم اعدام، از استفان سه‌ژورنه، وزیر خارجه فرانسه، خواست که از جمهوری اسلامی بخواهد «توماج صالحی، رپر متعهد ایرانی محکوم به اعدام، و تمامی زندانیان سیاسی در ایران را فورا آزاد کند.»

در همین حال، وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپر معترض در ایران، را «غیر قابل قبول» خواند و آن را به‌شدت محکوم کرد.

لوئیز آمتبرگ، کمیسر آلمانی حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه، نیز در شیکه احتماعی «ایکس» با توصیف خبر صدور حکم اعدام برای توماج صالحی به عنوان «گزارش های تکان دهنده از ایران» نوشت: «رژیم یک هنرمند را به خاطر موسیقی و گزارش‌هایش از زندان را تحت تعقیب قرار داده است.»

او خواستار لغو فوری حکم اعدام توماج صالحی شد.

وزارت امور خارجه آمریکا صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرد
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:00 0:00

بازتاب خبر صدور حکم اعدام برای توماج صالحی در رسانه‌های بین‌المللی

شبکه خبری «ای‌بی‌سی» با اشاره به اینکه توماج صالحی چندین بار به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شده است، نوشت که این رپ‌خوان معترض بارها در آثارش از «فساد» و «سرکوب» رژیم انتقاد کرده است.

به نوشته «ای‌بی‌سی»، او در یکی آهنگ‌های مشهور خود با عنوان «سوراخ موش» به کسانی که با جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند، هشدار می‌دهد که بهتر است جایی برای مخفی شدن پیدا کنند، زیرا به زودی به دلیل اعمال نادرست خود مجازات خواهند شد.

این شبکه خبری با اشاره به این‌که موسیقی رپ ایرانی در جریان اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به ابزاری برای انتقاد از رژیم تبدیل شد، افزود که به همین دلیل جمهوری اسلامی چند رپ‌‌خوان معترض را بازداشت و زندانی کرد.

خبرگزاری «رویترز» هم نوشت که او در آثارش از اعتراضات سراسری اخیر در ایران حمایت کرد و پس از آن به دست نیروهای امنیتی بازداشت، و به دنبال آن با اتهامات مختلفی مواجه شد.

این خبرگزاری در بخش دیگری به واکنش دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اشاره کرد که در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «سواستفاده وحشیانه رژیم از شهروندان خود، بی‌توجهی به حقوق بشر و ترس از تغییر دموکراتیکی است که مردم ایران به دنبال آن هستند.»

همچنین شبکه خبری «سی‌بی‌اس» نوشت که توماج سالحی به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری اخیر در ایران، از یک سال پیش زندانی شده است.

به گفته «سی‌بی‌‌اس»، در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران، صدها تن از معترضان کشته، زخمی، یا بازداشت شدند.

این شبکه خبری به نقل از وکیل توماج صالحی اشاره کرد که حکم اعدام توماج صالحی در «تعارض» با قوانین حقوقی، و در «مغایرت» با رأی دیوان عالی کشور است.

شبکه خبری «سی‌بی‌سی» نیز در ارتباط با صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، به آزار، اذیت، و شکنجه او در زندان پرداخت و نوشت: این رپ‌خوان معترض به دلیل انتقاد صریح از رژیم، یک سال و ۲۱ روز در بازداشت بود که ۲۵۲ روز آن را در سلول انفرادی گذراند.

این شبکه خبری اشاره کرد که توماج صالحی پس از آزادی موقت از زندان به قید وثیقه در پاییز سال گذشته، بار دیگر به دلیل انتشار یک ویدئوی جنجالی بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، او در این ویدئو که در فضای مجازی منتشر شد، به شکنجه‌های جسمی و روحی اشاره کرد که در زندان متحمل شده است و به صراحت گفت که به شدت شکنجه شد، دست، پا و انگشتانش را شکستند و ضربات زیادی به سر ‌و صورتش زدند.

خبرگزاری فرانسه هم در مورد صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، یادآور شد که بازداشت او به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری اخیر در ایران بود و اتهامات اولیه این رپر معترض، «نشر اکاذیب در اینترنت، تبلیغ علیه نظام، تحریک مردم به خشونت، و تشکیل و مدیریت گروه‌های غیرقانونی با هدف اخلال در امنیت با همکاری دولت متخاصم» با جمهوری اسلامی بودند.

این خبرگزاری در بخش دیگری از گزارش خود مهدی یراحی، خواننده ایرانی، نام برد که به دلیل حمایت از اعتراضات مردمی و انتقاد از قوانین حجاب اجباری برای زنان به دو سال ‌و هشت ماه زندان محکوم شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، جمهوری اسلامی اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی را اخیر را شورشی می‌نامد که توسط دشمنان خارجی نظام به آن دامن زده شد.

این خبرگزاری یادآوری کرد که تاکنون ۹ تن در رابطه با پرونده‌های این اعتراضات، با اتهاماتی مانند قتل یا خشونت علیه نیروهای امنیتی توسط جمهوری اسلامی اعدام شدند.

XS
SM
MD
LG