لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۲۳

واکنش هنرمندان ایرانی به حکم اعدام رپر معترض: توماج صالحی را آزاد کنید 


 توماج صالحی
توماج صالحی

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام علیه توماج صالحی، رپ‌خوان معترض زندانی در ایران، ادامه دارد.

در ساعات گذشته بسیاری از هنرمندان و چهره‌های مشهور، با انتشار پیام‌های دیداری، شنیداری، یا مطالب متنوع دیگر، از جمله تصاویر یا آهنگ‌های توماج صالحی در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، خواستار آزادی این خواننده جوان شدند.

در این مطلب مروری داریم بر تعدادی از نظراتی که توسط هنرمندان ایرانی منتشر شده است.

شهره آغداشلو، بازیگر، با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: «توماج صالحی، هنرمند دگراندیش رپ ایرانی به دلیل حمایت از اعتراضات زن زندگی آزادی، و استفاده از هنر خود برای انتقاد از مقامات جمهوری اسلامی به خاطر جنایات ‌و بی‌عدالتی‌های آنها، به اعدام محکوم شده است.»

نازنین بنیادی، بازیگر، و فعال حقوق بشر، در حساب کاربری خود در شبکه «ایکس» نوشت: «جمهوری اسلامی، توماج صالحی، هنرمند برجسته موسیقی رپ ایرانی را به دلیل رأی استفاده از هنر و تریبون خود برای انتقاد از سواستفاده‌های رژیم به اعدام محکوم کرد.»

او در ادامه می‌افزاید: «ما از هنرمندان رپ در همه جا می‌خواهیم تا با صدای بلند ضمن محکوم کردن این حکم، به آزادی توماج کمک کنند.»

داریوش اقبالی، خواننده، در حساب کاربری خود در «اینستاگرام»، دکلمه کوتاهی را به اشتراک گذاشت ‌و نوشت: «گیرم که باد هرزه شبگرد، با های و خوی نعره مستانه درگذر باشد؛ با صبح روشن پر ترانه چه می‌کنید؟»

او این پیام را همراه با هشتگ‌هایی مانند توماج صالحی، همبستگی هنرمندان، نه جمهوری اسلامی، و زن زندگی آزادی به اشتراک گذاشت.

ابراهیم حامدی، با نام هنری ابی، خواننده در حساب کاربری خود در اینستاگرام می‌نویسد: «همه چیز این حکومت اسلامی، غیرانسانی و مغایر عقل و انصاف است. در کجای دنیا یک هنرمند آزادیخواه، که از مساوات و انسانیت میخواند، محکوم به اعدام می‌شود ؟ یک قاضی دادگاه بدوی حکم دیوان عالی کشور را زیر پا می‌گذارد ؟»

او در ادامه می‌افزاید: «این اتفاقات فقط در حکومتی بی‌قانون با حکامی وحشی می‌افتد.»

گلشیفته فراهانی، بازیگر، با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: «هنرمندان جهان، یک خواننده، فقط به خاطر خواننده بودن به اعدام محکوم شده است، ساکت نباشید.»

کاوه یغمایی، خواننده و آهنگساز، نیز با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: «بدون جنگ پیروزی اتفاق نخواهد افتاد. سر مار در انتظار شمشیری تیز و مشت‌هایی مصمم است. در صورت بی تفاوتی، دیکتاتور به سراغ من هم خواهد آمد. بنابر این برای آزادی و استقلال اندیشه می‌جنگم. جمهوری جنایتکار و فاسد اسلامی، توماج عزیز، هنرمند شجاع ایران را آزاد کنید.»

عماد قویدل، رپ‌خوان، با انتشار تصویری از توماج صالحی در استوری اینستاگرام، نوشت: « با این احکام ترسی در دل هیچ انسان آزاده‌ای نمیفته…»

مژگان شجریان، خواننده، در استوری اینستاگرام نوشت: «واقعا این حکم نشون میده که چقدر حکومت قصاب جمهوری اسلامی بدبخت شده و احمقه که فکر می‌کنه با اینچنین اعدام‌هایی می‌تونه وحشت ایجاد کنه، ولی نمی‌دونه مردم ما آب از سرشون گذشته و چنین حکم‌هایی جز شعله‌ورتر آتش خشم مردم، نتیجه دیگری ندارد، گرچه می‌دونند که دیر یا زود این آتش دامنشون رو میگیره.»

ماهور، خواننده، با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، گفت: «حکومت کثیف ملایان حتی از یک خواننده آزادیخواه هم میترسه، توماج ما را آزاد کنید.»

هومن سیدی، بازیگر و کارگردان، تصویری از توماج صالحی را به اشتراک گذاشت و گفت: «کاش کسی بیاید و بگوید این حکم دروغ است.»

کیهان کلهر، نوازنده و آهنگساز، با به اشتراک گذاشتن تصویر توماج صالحی در استوری اینستاگرام خود، نوشت: «توماج صالحی باید فورا آزاد شود. سکوت ما یعنی حمایت از ظلم ‌و ظالم.»

مریم بوبانی، بازیگر، با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: «این چه سرزمینی است که در آن برای زندگی، باید مرد!»

مهناز افشار، بازیگر، در حساب کاربری خود در «اینستاگرام» می‌نویسد: «آزادیخواهان رو آزاد کنید و بیش از این دست‌هاتون رو با خون مردم بیگناه آلوده نکنید. در کدامین آیین و قانون درست و عادل، پاسخ به منتقد و مختلف شما و قوانین و بی‌عدالتی‌هاتون، اعدام میشه ؟ کجای دنیا حکمرانش دشمن مردم خودشه ؟ »

او در ادامه می‌افزاید: «شما حقیقتا انسان نیستید، که اگر بودید، اینچنین تشنه خون نبودید و ایران لباس عزا به تن نداشت.»

مهدی یراحی، خواننده، در حساب کاربری خود در شبکه «ایکس» می‌نویسد: «خبر حکم اعدام توماج صالحی از فرط بی‌بنیادی به کمدی سیاه می‌ماند.»

او در ادامه می‌افزاید: «برادرم را بدون قید و شرط آزاد کنید که دود این آتش چشمانتان را خواهد سوزاند.»

هانیه توسلی، بازیگر، در حساب کاربری خود در اینستاگرام می‌گوید: «خبر هولناک است، تمام بدنم می‌لرزد. قلبم آنقدر تند می‌زند که انگار می‌خواهد از سینه‌ام بیرون بجهد. گریه می‌کنم و دست خودم نیست. مات مانده‌ام، غروب شده و خانه تاریک شده، من همچنان مات.»

او در ادامه می‌افزاید: «توماج صالحی یک جوان ایرانی است. یک خواننده است. او یک جوان خواننده معترض است. اعتراض جرم نیست. جوان بودن جرم نیست. خواننده بودن جرم نیست. واقعا فکر می‌کنید شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم، جای اعتراض ندارد ؟»

هنگامه قاضیانی، بازیگر، با انتشار تصویری از توماج صالحی در استوری اینستاگرام خود، با اشاره به صدور حکم اعدام برای این رپ‌خوان معترض، گفت: «سیاه شدم از این خبر، بگویید که دروغ است.»

عباس غزالی، بازیگر و کارگردان، با انتشار تصویری از توماج صالحی در استوری اینستاگرام، گفت: «ابن فقط یک خبر بد نیست، این یک شوک به وجدان همه ماست.»

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌برد.

جلسه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی مرتبط با پرونده سال ۱۴۰۱ او، روز ۳۰ فروردین در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان با افزوده شدن دو اتهام «اجتماع و تبانی، و معاونت در بغی» برگزار شده بود.

توماج صالحی با رد اتهامات وارده و «غیرقانونی» دانستن این دادگاه، گفته که محاکمه‌اش «نه بر اساس قانون، بلکه به خواست نهادهای اطلاعاتی» صورت گرفته است.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG