لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۵۹

لیز گرانده به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه معرفی شد


لیز گرانده، فرستاده ویژه جدید ایالات متحده در امور بشردوستانه خاورمیانه
لیز گرانده، فرستاده ویژه جدید ایالات متحده در امور بشردوستانه خاورمیانه

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، لیز گرانده را به عنوان «فرستاده ویژه در امور بشردوستانه خاورمیانه» منصوب کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در بیانیه‌ای مطبوعاتی در همین رابطه به فعالیت‌های لیز گرانده در عملیات سازمان ملل در امور بشردوستانه و توسعه در یمن، و ایجاد ثبات در بیش از بیست شهر آزاد شده از دست داعش در عراق اشاره کرده است.

بلینکن در این بیانیه در مورد موقعیت «فرستاده ویژه در امور بشردوستانه خاورمیانه» نوشت که جو بایدن این سمت را بلافاصله پس از حملات تروریستی وحشتناک ۱۵ مهر ایجاد کرد تا هدایت‌کننده دیپلماسی منطقه‌ای ایالات متحده برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه باشد.

بنا بر این بیانیه دیوید ساترفیلد، که طی هفت‌ ماه گذشته هدایت تلاش‌ها برای گسترش کمک‌های بشردوستانه در غزه را بر عهده داشت، به عنوان یکی از مشاوران ارشد وزارت امور خارجه منصوب شده است.

در بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا آمده است: «ارائه کمک‌های نجات‌بخش بشردوستانه به غزه نیاز به افزایش و تداوم دارد. تجربه منحصر به فرد لیز در نظارت بر تلاش‌های مشابه در شرایط پیچیده و خطرناک به او اجازه می‌دهد این تلاش شبانه‌روزی را ادامه دهد.»

او در پایان به همکاری نزدیک خانم گرانده با «سازمان توسعه بین‌المللی ایالات متحده»، سایر همکاران دولت، شرکای منطقه‌ای، و دولت اسرائیل به عنوان فرستاده ویژه، اشاره کرده است.

لیز گرانده که در حال حاضر رئیس «موسسه مستقل صلح ایالات متحده» است، پیش از این بیش از ۲۵ سال برای سازمان ملل کار کرده و رهبری، مدیریت، و هماهنگی عملیات پیچیده کمک‌رسانی در کشورهایی چون یمن، عراق، و سودان جنوبی را بر عهده داشته است.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلامگرای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران و بازگرداندن گروگان‌ها آغاز کرد.

ایالات متحده از زمان آغاز جنگ در غزه تاکنون بارها ضمن تاید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود، بر ضرورت محافظت از غیرنظامیان و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم در غزه تاکید کرده است.

در تازه‌ترین مورد قانون بودجه تکمیلی امنیت ملی که پس از تصویب در کنگره، روز چهارشنبه ۵ فروردین به امضای رئیس جمهوری آمریکا رسید و اجرایی شد، به میزان «یک میلیارد دلار» کمک‌های بشردوستانه و حیات‌بخش را برای مردم بی‌گناه غزه که در نتیجه کاری که حماس آغاز کرد در رنج هستند» شامل «کمک‌های غذایی، تجهیزات دارویی، و آب آشامیدنی» می‌فرستد.

مقامات حماس از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان حمله‌ای اینچنین را بارها تکرار خواهند کرد.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG