لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۲۰

کاخ سفید: کمک‌ها به غزه «افزایش چشمگیر» داشته است


کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه آماده ورود به نوار غزه می‌شوند.۲۴ فروردین ۱۴۰۳ – عکس از ارتش اسرائیل
کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه آماده ورود به نوار غزه می‌شوند.۲۴ فروردین ۱۴۰۳ – عکس از ارتش اسرائیل

کاخ سفید می‌گوید در چند روز گذشته کمک های بشردوستانه به نوار غزه به میزان چشمگیری افزایش یافته، و ایالات متحده خواستار تداوم این کمک‌ها است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبری شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه ۲۷ فروردین در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در این باره گفت: «این کمک‌ها در چند روز گذشته افزایش کاملاً چشمگیری داشته است. این مهم است. اما کمک‌ها باید ادامه یابد.»

کربی با اشاره به این که تاکنون بیش از ۲ هزار کامیون توانسته‌اند وارد شوند، تاکید کرد که تنها طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه رسیده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به تازگی گفته بود که حمایت آمریکا از حمله اسرائیل به غزه را مشروط به گام‌های مشخص آن کشور برای حفاظت از امدادگران و غیرنظامیان می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا این اظهارات را پس از کشته شدن هفت امدادگر سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» در حمله اسرائیل بیان کرد. این اولین بار در جنگ هفت ماه اسرائیل با حماس بود که دولت بایدن از کمک‌های آمریکا به اسرائیل برای تأثیرگذاری بر رفتار نظامی آن کشور استفاده کرد.

کربی در مصاحبه دیگری با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی این اظهارات چو بایدن را یادآور شد و گفت: «چنان‌چه در طول زمان تغییرات قابل توجهی نبینیم، سیاست ما در قبال غزه تغییر خواهد کرد.»

شبه‌نظامیان حماس روز ۱۵ مهر ۱۴۰۲ در حمله‌ای تروریستی به جنوب اسرائیل دست‌کم ۱۲۰۰ تن را کشتند و حدود ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند که هنوز از سرنوشت حدود ۱۳۰ تن از آنها خبری در دست نیست. بنا بر برخی گزارش‌ها، حماس گفته است از سرنوشت ۴۰ تن از آنان خبری ندارد.

اسرائیل در واکنش به حمله روز ۱۵ مهر، نوار غزه را محاصره و عملیات خود را با هدف نابودی حماس آغاز کرد.

شماری از کشورهای جهان از جمله اسرائیل، ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن حماس را یک سازمان تروریستی معرفی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG