لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۲۳

وزیر خارجه آمریکا در چین؛ بلینکن خواستار ایجاد زمینه رقابت برابر برای مشاغل آمریکایی شد


دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با مدیران برخی شرکت‌های آمریکایی در شانگهای، چین - ۲۵ آوریل ۲۰۲۴
دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با مدیران برخی شرکت‌های آمریکایی در شانگهای، چین - ۲۵ آوریل ۲۰۲۴

وزیر امور خارجه ایالات متحده که به چین سفر کرده است، روز پنجشنبه پیش از دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد این کشور، از پکن خواست رقابت برابر کارگران و مشاغل آمریکایی و چینی را تضمین کند.

آنتونی بلینکن پس از دیدار با مقام‌های دولتی محلی در شانگهای، جایی که محل استقرار بیش از هزار شرکت آمریکایی است، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد دولت، به پکن پایتخت چین پرواز کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد آنتونی بلینکن در دیدار با چن جینینگ، دبیر حزب کمونیست شانگهای، بر «اهمیت تضمین رفتار عادلانه با شرکت‌های آمریکایی»، تأکید کرد.

او گفت بلینکن نگرانی‌های واشنگتن را درباره سیاست‌های تجاری و رویه‌های اقتصادی پکن مطرح و تأکید کرد آمریکا به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم و ایجاد زمینه‌ رقابت‌ برابر شرکت‌های آمریکایی در چین است.

همزمان در روز پنجشنبه، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین، در پاسخ به خبرنگاران مدعی شد که پکن «همیشه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را مطابق با اصول بازار انجام داده است.»

مازاد تجاری چند میلیارد دلاری چین با ایالات متحده، همراه با اتهامات مربوط به سرقت مالکیت معنوی و سایر اقدامات تبعیض‌آمیز علیه کسب‌و‌کار‌های آمریکایی در چین، مدت‌ها موضوع درگیری و تضاد منافع بوده است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در پایان سفر ماه گذشته خود به پکن، خواستار «مهار ظرفیت‌های مازاد صنعتی» چین شد و تاکید کرد که واشنگتن نخواهد پذیرفت صنایع جدید و نوپای آمریکایی، به‌واسطه واردات کالاهای چینی از بین بروند.

XS
SM
MD
LG