لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۲۵

آمریکا، بریتانیا و کانادا در اقدامی هماهنگ تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی وضع کردند


نمایش یک پهپاد جدید در جریان بازدید علی خامنه‌ای از نمایشگاه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان - ۲۱ مهر ۱۳۹۸
نمایش یک پهپاد جدید در جریان بازدید علی خامنه‌ای از نمایشگاه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان - ۲۱ مهر ۱۳۹۸

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، و کانادا روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در اقدامی هماهنگ تحریم‌هایی را علیه برخی از افراد و نهادهای جمهوری اسلامی ایران وضع کردند.

همزمان پارلمان اروپا نیز با تصویب قطعنامه‌ای، ضمن محکوم کردن حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، خواستار افزودن سپاه پاسداران و کلیت حزب‌الله لبنان به فهرست سازمان‌های تروریستی شد. این قطعنامه با استقبال اسرائیل مواجه شد.

  • آمریکا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، با انتشار بیانیه‌ای از تحریم شرکت هواپیمایی پویا (پویا ایر)، هشت فرد، پنج کشتی، و پانزده نهاد جمهوری اسلامی خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است تحریم شدگان در تسهیل و تأمین مالی فروش مخفیانه پهپاد برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، که خود از سپاه پاسداران و جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کند، نقش محوری ایفا کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، شرکت «تندر صحرا»، اصلی‌ترین شرکتی است که بر تبلیغات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حمایت از این تلاش‌ها نظارت می‌کند.

این شرکت همچنین در طراحی، توسعه، ساخت و فروش هزاران پهپاد که بسیاری از آنها در نهایت برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین به این کشور منتقل شدند نقش عمده‌ای داشته است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته است ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با شرکای بریتانیایی و کانادایی خود، به استفاده از تمامی ابزارهای موجود برای مقابله با آنهایی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران را تأمین مالی می‌کنند ادامه خواهد داد.

هواپیمای باربری «پویا ایر» به دلیل انتقال پهپاد و محموله‌های مرتبط با آن از ایران به روسیه به نمایندگی از سپاه پاسداران یکی از شرکت‌های تحریم‌شده است. این شرکت هواپیمایی ۱۲ سال پیش نیز به دلیل انتقال سلاح به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه از سوی آمریکا تحریم شده بود.

دیگر شرکت تحریم‌شده توسط آمریکا، شرکت خصوصی «بنیان دانش شرق»، تولیدکننده پهپاد، کوادکوپتر، موتور و قطعات الکترونیکی و دیجیتالی است که در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تجاری در عرصه عمومی و خصوصی شرکت دارد و به عنوان واسط تجاری «سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه» عمل می‌کند.

  • بریتانیا

همزمان در روز پنجشنبه، ششم اردیبهشت، بریتانیا نیز اعلام کرد در هماهنگی با ایالات متحده و کانادا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه دو فرد و چهار شرکت فعال در صنایع پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی اعمال می‌کند.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «حمله خطرناک رژیم ایران به اسرائیل خطر هزاران تلفات غیرنظامی و تشدید تنش در منطقه را به همراه داشت. امروز بریتانیا و شرکای ما پیام روشنی ارسال کرده‌اند: ما مسئولان رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران را پاسخگو قرار خواهیم داد.»

وزیر امور خارجه بریتانیا اضافه کرد، ما «در کنار شرکای خود، در راستای ایجاد محدودیت‌های بیشتر بر توانایی حکومت ایران در توسعه و صادرات این تسلیحات مرگبار ادامه خواهیم داد.»

با اعمال این تحریم‌ها سید محسن وهاب‌زاده مقدم و عباس عبدی اسجرد، که از مدیران شرکت‌های فعال در تولید پهپادها هستند، از سفر به بریتانیا منع شده و دارایی‌های آنها مسدود می‌شود.

بنیان دانش شرق، پیشرو صنعت آسمان شریف، صنایع تولید موتور الوند و موج گستر پرواز شرکت‌های مشمول تحریم‌های جدید هستند.

  • کانادا

کانادا هم روز پنجشنبه همگام با ایالات متحده و بریتانیا، چهار تحریم جدید علیه نهادها و مقامات جمهوری اسلامی وضع کرد.

وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای با اشاره به حمله بی‌سابقه سپاه پاسداران و گروه‌های جمهوری اسلامی به اسرائیل، آن را نمونه‌ای دیگر از الگوی تاثیر بدخیم حکومت ایران در منطقه و خطری برای تشدید بیشتر تنش‌های منطقه‌ای دانست که «صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی را تهدید می‌كند.»

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی را پیامی واضح در پاسخ به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و به شدت نگران‌کننده جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش دانست و افزود: «کانادا در کنار اسرائیل و مردمش می‌ایستد و بر تعهد خود به امنیت‌شان تاکید می‌کند.»

قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء و فرمانده آن غلامعلی رشید، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی، و ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، چهار فرد و نهاد تحریم‌شده توسط کانادا در روز پنجشنبه هستند.

  • پارلمان اروپا

کارزار فعالیت‌های دیپلماتیک کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی در روز پنجشنبه به سه کشور آمریکا، بریتانیا، و کانادا محدود نشد و نمایندگان پارلمان اروپا نیز با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کلیت حزب‌الله لبنان، که از حمایت کامل حکومت ایران برخوردار است، به فهرست اتحادیه اروپا از سازمان‌های تروریستی شدند.

آنها ضمن محکوم کردن شدید حمله موشکی و پهپادی ماه گذشته جمهوری اسلامی به اسرائیل و حملات همزمان حزب‌الله و حوثی‌ها به بلندی‌های جولان و دیگر مناطق اسرائیل، نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی و حمایت قاطع خود از اسرائیل و شهروندانش را اعلام کردند.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از قطعنامه خود از تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای گسترش تحریم‌ها علیه حکومت ایران، از جمله در زمینه تولید و عرضه پهپاد و موشک به روسیه و گروه‌های نیابتی‌اش در خاورمیانه، استقبال کردند و خواستار اجرای فوری این تحریم‌ها و همچنین وضع تحریم‌های بیشتر علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی شدند.

  • واکنش اسرائیل

وزیر امور خارجه اسرائیل، در واکنش به قطعنامه پارلمان اروپا، پستی به زبان فارسی در رسانه ایکس خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرد و نوشت: «پارلمان اروپا هم امروز تصمیم کوبنده‌ای علیه رژیم ایران که سر مار است، گرفت.»

اسرائیل کاتز در ادامه اضافه کرد، «تبلیغات دروغین و تامین [مالی] شده علیه اسرائیل دیگر کارساز نیست. شکست سیاسی اینگونه است و این تازه شروع ماجرا است.»

سرکوب خشونت‌بار اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، ارتباطات فزاینده نظامی با روسیه و شبه‌نظامیان در کشورهای خاورمیانه، و همچنین گسترش برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی، کشورهای غربی را بر آن داشته چندین بسته تحریمی علیه افراد و نهادهای مسئول در حکومت ایران وضع کنند.

آمریکا و متحدانش همچنین پس از حمله موشکی و پهپادی ۲۵ فروردین جمهوری اسلامی به اسرائیل، ضمن اعلام حمایت قاطع از اسرائیل، تحریم‌های تازه‌ای به‌ویژه علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی حکومت ایران وضع کرده‌اند.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG