لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۳۰

آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را در ارتباط با کمک‌های پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه وضع کرد


آمریکا و متحدانش می‌گویند جمهوری اسلامی هزاران پهپاد تهاجمی به روسیه داده است
آمریکا و متحدانش می‌گویند جمهوری اسلامی هزاران پهپاد تهاجمی به روسیه داده است

آمریکا روز پنجشنبه، ششم اردیبهشت، تحریم‌های جدیدی را در رابطه با جمهوری اسلامی ایران و روسیه صادر کرد.

بر اساس بیانیه اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌های جدید شرکت هواپیمایی پویا (پویا ایر)، هشت فرد، پنج کشتی، و پانزده نهاد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که این افراد، نهادها و کشتی‌ها، در تسهیل و تأمین مالی فروش مخفیانه پهپاد برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که خود از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کند نقش محوری ایفا کرده‌اند.

بنا بر این بیانیه شرکت «تندر صحرا»، اصلی‌ترین شرکتی است که بر تبلیغات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حمایت از این تلاش‌ها نظارت می‌کند.

این شرکت همچنین در طراحی، توسعه، ساخت و فروش هزاران پهپاد که بسیاری از آنها در نهایت برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین به این کشور منتقل شدند نقش عمده‌ای داشته است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه، ٣ اردیبهشت با گسترش تحریم‌ها علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت توافقی سیاسی برای گسترش تحریم‌ها علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی و بسط این تحریم‌ها به برنامه موشکی و انتقال احتمالی موشک‌ها به روسیه حاصل شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود گفته است که وزارت دفاع جمهوری اسلامی با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و تکثیر پهپادها و یا ارائه دیگر ابزار نظامی خطرناک برای گروه‌های تروریستی نیابتی خود، به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و جهان ادامه می‌دهد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته است که ایالات متحده آمریکا، در هماهنگی نزدیک

با شرکای بریتانیایی و کانادایی خود، به استفاده از تمامی ابزارهای موجود برای مقابله با آنهایی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی ایران را تأمین مالی می‌کنند ادامه خواهد داد.

هواپیمای باربری «پویا ایر» به دلیل انتقال پهپاد و محموله‌های مرتبط با آن از ایران به روسیه به نمایندگی از سپاه پاسداران یکی از شرکت‌های تحریم‌شده است. این شرکت هواپیمایی، ۱۲ سال پیش نیز به دلیل انتقال سلاح به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه توسط آمریکا تحریم شده بود.

دیگر شرکت تحریم‌شده توسط آمریکا، شرکت خصوصی «بنیان دانش شرق»، تولید کننده پهپاد، کوادکوپتر، موتور و قطعات الکترونیکی و دیجیتالی است که در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تجاری در عرصه عمومی و خصوصی شرکت دارد و به عنوان واسط تجاری «سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه» عمل می‌کند.

همزمان، بریتانیا نیز چهار کسب‌وکار و دو مدیر را در شبکه‌ای از شرکت‌های پهپادی با هدف محدود کردن توانایی جمهوری اسلامی ایران در شلیک پهپاد در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

XS
SM
MD
LG