لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۲۲

بازتاب خبر جایزه صلح نوبل نرگس محمدی در بند زنان زندان اوین؛ شعار «زن، زندگی، آزادی» پیچید


نرگس محمدی
نرگس محمدی

اینستاگرام نرگس محمدی، از بازتاب خبر جایزه صلح نوبل به او در بند زنان اوین نوشته است.

خانم محمدی در گفتگوی تلفنی با پدرش این روز را «بهترین و باشکوه‌ترین روز در زندان برای همه» توصیف کرده و گفته است که در بند زنان شعار «زن،زندگی،آزادی» پیچید و ترانه‌های «برای» و «روسریتو دربیار» را خواندند و برخی از هم‌بندی‌هایش گریستند.

زنان زندانی همچنین با هم حلقه درست کرده‌اند و سرود «دست در دست هم دریا می‌شویم، طوفان می‌شویم، می‌خروشیم» را خوانده‌اند.

در این پست اینستاگرامی آمده که پس از انتشار خبر جایزه صلح نوبل، نام «مهسا» نیز بارها در بند طنین‌انداز شد.

مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی یکی از نخستین افرادی بود که به اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی وانکش نشان داد و او را «الگوی شجاعت» خواند.

نرگس محمدی در همان روزی که جایزه را برد از طریق بند مردان از خبر آگاه شده بود.

بند زنان در روزهای پنجشنبه و جمعه ممنوعیت تماس تلفنی دارند.

بر اساس پست اینستاگرامی خانواده خانم محمدی، او و هم بندی‌هایش پس از پخش گزارشی در برنامه ۲۰:۳۰ صدا و سیما که این جایزه را کم اهمیت جلوه داد، از صحت خبر اطمینان پیدا کردند.

مقامات و رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی با تلاش برای «کوچک انگاری» یا «بی‌اهمیت» جلوه دادن این جایزه ناراحتی خود را از اهدای این جایزه معتبر جهانی به نرگس محمدی ابراز کردند.

نرگس محمدی متولد ۱۳۵۱ در زنجان است که در دو دهه اخیر بارها بازداشت و زندانی شده است.

خانم محمدی در آخرین پرونده قضایی، به اتهام «تبلیغات ضد دولتی» به ۱۰ سال حبس محکوم شد و در حال حاضر در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

خانواده‌اش در بیانیه‌ای جداگانه با اشاره به «جبران‌ناپذیر بودن» غیبت طولانی‌مدت او در کنارشان تأکید کردند که به رسمیت شناخته‌شدن تلاش‌های نرگس محمدی برای دستیابی به صلح «مایه افتخار» و «مرهمی برای رنج‌های غیرقابل‌وصف» آنها بشمار می‌رود.

تقی رحمانی، زندانی سیاسی پیشین و همسر نرگس محمدی، اهدای این جایزه را عاملی برای مبارزه هرچه بیشتر همسرش به منظور تحقق حقوق بشر در ایران دانست.

آقای رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که این جایزه به «جنبش زن، زندگی، آزادی» اعطا شده و نرگس محمدی «به عنوان یکی از چهره‌های جنبش» این جایزه را دریافت کرده است.

جایزه صلح نوبل، روز جمعه چهاردهم مهر، به دلیل نقش تعیین کننده نرگس محمدی در مقابله با سرکوب زنان در ایران و همچنین مبارزه او برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه، به او اعطاء شد.

نرگس محمدی پس از شیرین عبادی، دومین زنی ایرانی بشمار می‌رود که جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده است.

XS
SM
MD
LG