لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۵۷

تدارک برای عملیات زمینی در رفح؛ اسرائیل حملات هوایی خود را افزایش داد


دو تصویر هوایی از منطقه‌ احداث اردوگاه چادری در نزدیکی رفح. سمت چپ: پیش از برپا کردن چادرها در ۱۷ فروردین، و سمت راست، پس از ساخت چادرها در چهارم اردیبهشت.
دو تصویر هوایی از منطقه‌ احداث اردوگاه چادری در نزدیکی رفح. سمت چپ: پیش از برپا کردن چادرها در ۱۷ فروردین، و سمت راست، پس از ساخت چادرها در چهارم اردیبهشت.

در پی تشدید هشدارهای اسرائیل در مورد حمله زمینی به رفح، آخرین پناهگاه برای حدود یک میلیون غیرنظامی فلسطینی، شمار زیادی از خانواده‌ها به منطقه ساحلی «المواسی» رفته و یا سعی کرده‌اند تا به نقاط دیگری در غزه بروند.

اسرائیل پس از آن‌که اعلام کرد غیرنظامیان را از جنوب شهر غزه تخلیه می‌کند و به‌ رغم هشدارهای متحدان، حمله همه جانبه‌ به رفح را انجام می‌دهد ، حملات هوایی خود را به این شهر افزایش داد.

کشورهای غربی، از جمله آمریکا، از اسرائیل خواسته‌اند که از حمله به رفح خودداری کند و گفته‌اند که با توجه به حضور بسیاری از آوارگان که به سختی به امکانات اولیه غذایی و سرپناه یا مراقبت‌های پزشکی دسترسی دارند، چنین حمله‌ای می‌تواند یک فاجعه انسانی به بار بیاورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این منطقه محاصره شده، پزشکان از پنج حمله هوایی اسرائیل به رفح در اوایل روز پنجشنبه ششم اردیبهشت خبر دادند. این حملات سه خانه را هدف قرار داد و دست‌کم شش تن از جمله یک خبرنگار محلی کشته شدند.

دیوید منسـر، سخنگوی دولت اسرائیل، گفته که کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، جلساتی برگزار کرده است تا درباره چگونگی نابودی آخرین بقایای گردان‌های حماس در رفح و مناطق دیگر گفتگو کند، اما از اعلام زمان حملات زمینی خودداری کرد.

یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، گفت که این کشور آماده تخلیه غیرنظامیان قبل از حمله به رفح بوده و ۴۰ هزار چادر خریداری کرده است که هر کدام از آنها می‌تواند پذیرای۱۰ تا ۱۲ تن باشد.

به نوشته رویترز، هواپیماهای جنگی اسرائیل روز چهارشنبه برای دومین روز پی در پی، مناطق شمالی نوار غزه را هم هدف حمله قرار دادند و هفته‌ها آرامش نسبی آن منطقه را به هم ریختند.

اسرائیل گفته است که حماس را ریشه‌کن خواهد کرد؛ و این گروه شله‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی سوگند خورده است که اسرائیل را نابود کند.

مقامات بهداشتی غزه که تحت کنترل حماس است، روز پنجشنبه گفتند در جنگی که نزدیک به هفت ماه از آن می‌گذرد، دست کم ۳۴ هزار و ۳۰۵ فلسطینی کشته شده‌اند.

اسرائیل بارها تاکید کرده است که حماس از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌ند.

رویترز نوشت: تهاجم اسرائیل بخش اعظم منطقه پرجمعیت غزه را ویران و اکثر دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن جمعیت آن را آواره کرده است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از ساکنان غزه، دسترسی اندکی به مواد خوراکی، آب یا مراقبت‌های پزشکی دارند.

جنگ در غزه پس از حمله شبه نظامیان گروه حماس به اسرائیل در روز ۱۵ سال گذشته آغاز شد. در پی این حمله دست‌کم ۱۲۰۰ تن کشته شدند که اکثر آنها غیر نظامی بودند.

در این حال، یک گروه دفاع غیرنظامی فلسطینی از سازمان ملل متحد خواست تا درباره آنچه جنایات جنگی اسرائیل در بیمارستان غزه نامید، تحقیق کند.

کشف گورهای دسته‌جمعی در غزه؛ آمریکا منتظر تحقیقات اسرائیل است
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00

شماری از گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از خروج سربازان اسرائیلی از یک مجتمع بیمارستانی در خان یونس نزدیک به ۴۰۰ جسد از گورهای دسته‌جمعی کشف شده است. ارتش اسرائیل ادعاهای مقامات فلسطینی مبنی بر دفن اجساد توسط نیروهایش را «بی‌پایه و اساس» خوانده است.

از سوی دیگر، شرکت مخابرات فلسطین اعلام کرد که خدمات اینترنتی در مرکز و جنوب غزه مجددا قطع شده است و عملیات نظامی اسرائیل را مسئول این رویداد دانست.

قطع خدمات اینترنتی، موانع برای دریافت کمک‌های اضطراری به غیرنظامیان آسیب دیده و ارائه مراقبت‌های پزشکی در مراکز معدودی که هنوز در اثر جنگ از بین نرفته‌اند را تشدید کرده است.

در همین حال، دولت بلژیک روز پنجشنبه اعلام کرد که یک امدادگر این کشور در غزه در پی یکی از حملات اسرائیل کشته شد و سفیر اسرائیل برای پاسخ‌گویی در این مورد فراخوانده شده است.

XS
SM
MD
LG