لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۰۱

محیط‌بان میانکاله از تخلیه مصالح ساختمانی جلوگیری کرد و بازداشت شد


پناهگاه حیات وحش میانکاله
پناهگاه حیات وحش میانکاله

به گزارش منابع خبری، جلوگیری محیط‌بان میانکاله از اقدام بدون مجوز رئیس میراث فرهنگی استان گلستان، منجر به «بازداشت» محیطبان شد.

زینب رحیمی، خبرنگار محیط زیست، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، دستور استاندار گلستان برای «بازداشت» یک ساعته محمود تقی‌پور، رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله، و انتقال او به خارج از محدوده پناهگاه در روز ۴ اردیبهشت، پس از آن رخ داد که این محیط‌بان مانع تخلیه «بدون مجوز» مصالح ساختمانی در جزیره آشوراده شد.

خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت به نقل از فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، جمشید محبت‌خانی، تأیید کرد که اداره میراث فرهنگی استان گلستان بدون اخذ مجوز قصد ورود به منطقه حفاظت‌شده میانکاله را داشته است.

ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله به طول حدود ۷۰ کیلومتر، در بخش مرکزی تالاب میانکاله و در جنوب شرق دریای خزر قرار گرفته است.

زینب رحیمی در رشته پیامی در شبکه ایکس تصریح کرده است که «استاندار و رییس میراث فرهنگی گلستان قصد دارند به اسم گردشگری، خارج از قانون در جزیره آشوراده در مرز مازندران و گلستان طرح هایی اجرا کنند.»

این خبرنگار محیط زیستی، «دستگیری غیرقانونی» رئیس پناهگاه در حین اجرای وظیفه را «یک فاجعه و نشانه بلبشوی مدیریتی در دولت و حاکمیت» خوانده است.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، بازداشت رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله و «درگیری» میان او و کارکنان میراث فرهنگی را رد کرده است.

این در حالی‌ست که زینب رحیمی با تاکید بر «بازداشت کوتاه مدت» رئیس پناهگاه میانکاله نوشته که او «توسط نیروهای دریابانی از محل خدمتش به پاسگاه دریابانی بندر ترکمن» منتقل شده است.

زینب رحیمی همچنین با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس، یادآوری کرده که «محیط‌بان تقی‌پور چند ماه قبل هم مورد توهین و تهدید رئیس میراث فرهنگی گلستان قرار گرفته بود.»


شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده، بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله به شمار می‌روند.

با وجود مخالفت‌های گسترده کارشناسان با «طرح گردشگری آشوراده» در سال های گذشته، ابراهیم رئیسی در جریان سفرش به استان گلستان در آذر ۱۴۰۲، دستور آغاز اجرای این طرح را صادر کرد.

XS
SM
MD
LG