لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۱۷

مرگ تالاب‌ها در ایران ادامه دارد؛ تالاب «هشیلان» در آستانه خشکی کامل است


تالاب هشیلان
تالاب هشیلان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از خشکی کامل تالاب «هشیلان» در آینده نزدیک خبر داده و عامل آن را وجود چاه‌های «غیر مجاز» در مجاورت سراب‌ها و تالاب‌ها و کشاورزی «غیر اصولی» و عدم نظارت جهاد کشاورزی بر فعالیت کشاورزان دانست.

احد جلیلیان تاکید کرده که این تالاب در روزهای آینده بطور کامل خشک خواهد شد.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی در روز شنبه ۲۸ مرداد نیز به نقل از کنشگران محیط‌ زیست تاکید کرده بود که در صورت عدم رسیدگی به مشکلات تالاب انزلی، این تالاب به زودی به حوضچه‌های جداافتاده و کم‌عمق تبدیل خواهد شد.

۳۱ تیرماه نیز معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت که تالاب گاوخونی «۹۹ درصد خشک است.»

مجتبی ذوالجودی به خبرگزاری ایلنا گفته است که «هیچ جریان آبی به عنوان حق‌آبه به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی نشده است.»

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز نسبت به خشک شدن تالاب «هورالعظیم» هشدار داده است.

عادل مولا به خبرگزاری ایسنا گفته که چند سال است حق‌آبه هورالعظیم «جز در زمان سیلاب» داده نشده و یا بسیار کمتر از عددی بوده که برای تالاب مشخص شده است.

او می‌گوید در حال حاضر تالاب هورالعظیم حدود ۴۰ درصد آب دارد ولی با توجه به گرمای هوا و تبخیر بالای آب، «هر چه جلوتر می‌رویم، میزان آبگیری تالاب کمتر نیز می‌شود.»

سیزدهم اردیبهشت ماه نیز مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌ زیست مازندران از بروز فاجعه محیط زیستی در میانکاله خبر داده و گفت که ۱۵ هزار هکتار از وسعت ۴۵ هزار هکتاری عرصه آبی تالاب میانکاله خشک شده است.

عطاء الله کاویان کاهش ۷۰ درصدی بارندگی و ترازی آبی دریای خزر را از جمله عوامل مؤثر در خشکی تالاب بین المللی میانکاله دانسته و گفته است که «در تلاش هستیم تا جریان آبی تالاب را برقرار کنیم.»

۱۵ اردیبهشت ماه دکتر ناصر طالب بیدختی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تالاب‌های ایران را در آستانه انقراض کامل دانست و گفت که ایران با ۵ سایت تالابی در آستانه انقراض، به همراه یونان در صدر لیست «کنوانسیون رامسر» قرار دارد.

کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی درباره حفاظت از تالاب‌های جهان است و در سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر ایران تهیه و به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید که مقر آن در شهر گلند سوئیس است.

تالاب‌های مشمول این پیمان با نام «تالاب رامسر» شهرت دارند و ۱۶۰ کشور عضو این پیمان هستند.

در کنار خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه ارومیه نیز نفس‌های آخر خود را می‌کشد و انتشار تصاویری از دریاچه ارومیه در نیمه مرداد ماه، کاربران شبکه‌های اجتماعی را حیرت‌زده کرد و سلمان ذاکر، نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی را واداشت تا بگوید با خشک شدن این دریاچه، زندگی حدود «پنج میلیون نفر» به خطر افتاده و در معرض «بیماری تنفسی» قرار داده است.

XS
SM
MD
LG