لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۴

اعتراض زرتشت احمدی راغب به «پادگانی» کردن ایران و «اعلام جنگ» حکومت به زنان: خاموش نمی‌مانیم


سرکوب زنان توسط جمهوری اسلامی در ایران
سرکوب زنان توسط جمهوری اسلامی در ایران

زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی در قزل‌حصار، در پیامی که روز پنج‌شنبه ششم اردیبهشت در اختیار صدای آمریکا قرار گرفت، ضمن محکوم کردن «اعلام جنگ» جمهوری اسلامی به زنان در ایران و «جنگ‌افروزی» در منطقه، تأکید کرد تلاش حکومت برای «پادگانی»‌ کردن کشور، استفاده از «اهرم سرکوب»‌، و «پیام سکوت دادن به جامعه» کارساز نیست.

این زندانی سیاسی در این پیام صوتی، با تأکید بر این که «سراسر وجودمان پر از فریاد بر علیه استبداد و دیکتاتوری ملایان، سپاهیان، امنیتی‌ها، و بی‌دادسراها، و بی‌دادگاه‌های قضایی انقلاب است»، از «اعلام جنگ» جمهوری اسلامی علیه زنان ایران در قالب طرح به گفته او «نور و زور» و همچنین «موشک‌پرانی، جنگ‌افروزی، و حمایت از تروریسم» در خاورمیانه انتقاد کرد.

روی خط: ارتباط میان تنش با اسرائیل و آغاز سرکوب در زمینه حجاب اجباری
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:29:59 0:00

این فعال حقوق بشر محبوس در زندان قزل‌حصار، در ادامه با بیان این که «دستگاه سانسور و شنود همچنان تلفن‌های ما را کنترل و قطع می‌کند»، گفت که این پیام را «به سرعت» می‌خوانَد.

او گفت با «موشک‌پرانی، ترقه‌بازی، جنگ‌افروزی، و حمایت از تروریسمی که حکومتیان و ملایان برای امنیتی کردن بیشتر کشور و تاراج ثروت ملی دست به آن گذاشته‌اند و همین طور اعلام جنگی که به زنان این کشور در غالب طرح نور و زور، کرده‌اند، کشور را امنیتی و پادگانی می‌کنند» و با فشار بر دادخواهان، کنشگران سیاسی و مدنی، زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها، می‌خواهند «با این اهرم سرکوب به جامعه باز هم پیام سکوت بدهند.»

زرتشت احمدی راغب با اشاره به محورهای «بیانیه ۱۴» که در خرداد ۹۸ برای برکناری خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی توسط ۱۴ تن از فعالان مدنی و سیاسی داخل ایران انتشار یافت، تأکید کرد «ما خاموش نخواهیم ماند، و تن زیر بار خفت ظلم و ستم استبداد نخواهیم داد،» چرا که ایرانیان «حق زندگی، آزادی، و انتخاب» در کنار «رعایت حقوق بشر، کرامت انسانی، حقوق شهروندی، و آزادی» دارند.

این کنشگر مدنی با تأکید بر این که «این سرزمین نیاز به آزادی و صلح دارد»، ایران را «کشوری سرشار از منابع، با تاریخ دیرینه، فرهنگ دیرپا، و مردمانی آزاده» توصیف کرد و خواهان «پیوستگی و همبستگی» مردم «علیه بیداد و ظلم و ستم» شد.

او همچنین گفت: «ما حق داریم مثل همه مردمان پیشرو جهان از دانش، عدالت، آزادی، و زندگی بهره ببریم.»

جمهوری اسلامی از روز ۲۵ فروردین در دور جدید سرکوب پوشش اختیاری زنان با عنوان «طرح نور»، نیروهای انتظامی و لباس شخصی خود را در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران مستقر کرده است، اما با وجود بازداشت‌های گسترده، مقاومت مدنی در مقابل آن ادامه دارد.

در واکنش به افزایش فشارها بر زنان در ایران از سوی حکومت، رابرت گیلکرست مقام ارشد در دفتر «دموکراسی، حقوق بشر، و کار» وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه با ابراز نگرانی نسبت به بدتر شدن کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی، تأکید کرد که وضعیت حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان در ایران «وخیم‌تر» شده است.

XS
SM
MD
LG