لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۵۰

ادامه سریال محدودیت‌ها؛ ورود زنان به استادیوم در دیدار پرسپولیس و نساجی ممنوع شد 


زنان در ورزشگاه‌ها
زنان در ورزشگاه‌ها

شورای تامین استان مازندران اعلام کرده است که در دیدار پرسپولیس - نساجی که روز دوشنبه برگزار خواهد شد، ورود زنان ممنوع خواهد بود و جایگاهی برای زنان درنظر گرفته نخواهد شد.

به گزارش رسانه‌ها در ایران، سریال ممنوعیت ورود زنان به استادیوم که از تبریز و اراک آغاز شده بود حالا به قائمشهر رسیده و حضور زنان در دیدار پرسپولیس نساجی ممنوع شده است.

در یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته بیست و ششم لیگ برتر تیم نساجی میزبان پرسپولیسی‌ها هستند و حالا قرار است که تنها حاضران در ورزشگاه، مردان باشند که تیم خود را تشویق می‌کنند.

حاشیه‌های جنجالی دیدار دو تیم فوتبال پرسپولیس و سپاهان که چهارشنبه هفته گذشته در تهران برگزار شد به یک جدال میان طرفداران زن تیم پرسپولیس و تعدادی از هواداران تیم اصفهانی تبدیل شد، ظاهرا بهانه تازه‌ای برای ممنوعیت دوباره ورود زنان به استادیوم را رقم زد.

در آستانه دیدار روز دوشنبه در قائمشهر، شورای تامین استان مازندران در بیانیه‌ای اعلام کرده که در دیدار میان پرسپولیس و نساجی حضور زنان به ورزشگاه ممنوع و بلیط فروشی برای آنها انجام نخواهد شد. با این تصمیم بار دیگر حضور زنان برای دیدن مسابقات فوتبال منتفی شد قصه‌ای تکراری که هر بار از سوی نهادهای حکومتی شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد.

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که این تصمیم در پی تنش و درگیری که در دیدار دو تیم سپاهان - پرسپولیس میان طرفداران دو تیم بوجود آمده بود اتخاذ شد.

بنا بر گزارش روزنامه‌های داخلی، در جریان دیدار هفته گذشته در ورزشگاه آزادی، جایگاه هواداران زن پرسپولیسی درست طبقه بالای سپاهانی‌ها در نظر گرفته شده بود. موضوعی که باعث شد هواداران دو تیم نزدیک به هم باشند و با یکدیگر درگیر شوند نسبت به هم فحاشی و اجسامی هم به سمت یکدیگر پرتاب کنند.

همین اتفاق تکراری که میان طرفداران مرد در بیشتر بازی‌های فوتبال رخ می‌دهد باعث شد که جمهوری اسلامی بار دیگر ورود زنان به برخی از ورزشگاه و دیدن مسابقات فوتبال ممنوع کند.

در همین زمینه، روزنامه کیهان وابسته به علی خامنه‌ای نیز در یادداشتی حوادث بازی پرسپولیس - سپاهان را «وقاحت غیرقابل طرح» نامید و نوشت: «حوادث بازی پرسپولیس و سپاهان دلیل خوبی بود که زنان به استادیوم نیایند.»

روزنامه کیهان تلاش زنان برای حضور در استادیوم را «مطالبه کاذب» دانست که تلاش می‌شود «سقف موفقیت و کرامت زن» شبیه شدن به مردان «در رفتار و پوشش» توصیف شود.

رویکردهای مشابه کیهان تنها مخالفان ورود زنان به استادیوم‌‌ها نیستند. برخی دیگر نیز «نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم» را بهانه ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها اعلام می‌کنند.

محسن صادقی، دبیرکل هیات فوتبال استان مرکزی گفته است: ورود بانوان به ورزشگاه به سبب استاندارد و مهیا نبودن ورزشگاه ممنوع است و نمی‌توانیم در بازی‌ها پذیرش بانوان به مجموعه ورزشی «امام خمینی» اراک داشته باشیم.

پیش از این نیز سازمان لیگ فوتبال ایران در نامه‌ای به هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی ورود زنان به ورزشگاه «یادگار» تبریز را ممنوع اعلام کرده بود، تصمیمی که مهدی رستم‌پور، کارشناس ورزشی، آن را با حواشی ایجاد شده برای کاپیتان تیم استقلال که یکی از هواداران را که به زمین آمده بود را بغل کرد و «تشدید سرکوب» زنان مخالف حجاب اجباری مرتبط می‌داند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال،‌ فیفا، طی سال‌های اخیر بارها خواستار لغو ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها توسط مقام‌های جمهوری اسلامی شده است.

فدراسیون فوتبال ایران نیز پیش‌تر به فیفا تعهد داده بود که زنان از حق ورود به ورزشگاه برخوردار باشند، اما از آن زمان با وجود اینکه در برخی از ورزشگاه‌ها و بازی‌های باشگاهی شاهد حضور زنان در ورزشگاه هستیم، گزینشی عمل کردن و اختصاص جایگاه‌های نامناسب و دور از زمین بازی، انتقادات شدیدی را در پی‌داشته است.

XS
SM
MD
LG