لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۲۴

هشدار برنامه جهانی غذا: فرصت برای نجات صدها هزار تن در سودان رو به پایان است


برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۴ اردیهبشت، هشدار داد که فرصت برای جلوگیری از نجات جان صدها هزار تن از گرسنگی در منطقه «دارفور» رو به پایان است، زیرا تشدید درگیری ها در «الفاشر» مرکز دارفور شمالی در سودان مانع از تلاش ها برای رساندن کمک های غذایی حیاتی به این منطقه می شود.

به نوشته وب سایت برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، غیرنظامیان در الفاشر و دارفور در حال حاضر با سطح وحشتناک گرسنگی روبرو هستند، اما ارسال کمک های غذایی به دلیل جنگ و موانع بی پایان اداری به طور مرتب انجام نمی شود.

در این ارتباط، تشدید خشونت‌ها در اطراف الفاشر، کاروان‌های کمک‌رسانی را که از یک گذرگاه مرزی چاد می‌آمدند، متوقف کرد.

این شرایط، کمک رسانی از سوی برنامه جهانی غذا برای تامین نیازهای حیاتی بیش از ۷۰۰ هزار تن را در آستانه فصل باران که بسیاری از جاده‌ها در سراسر دارفور غیرقابل عبور می‌شوند، به خطر می‌اندازد.

مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا در شرق آفریقا: وضعیت وخیم است. مردم به مصرف علف و پوسته بادام زمینی روی آورده اند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد تاکید کرد که درخواستش برای دسترسی بشردوستانه به کانون‌های درگیری در سودان هرگز به این اندازه ضروری نبوده است و افزود که فورا به دسترسی نامحدود و تضمین‌های امنیتی برای ارائه کمک به خانواده‌هایی که در میان سطوح ویرانگر خشونت برای بقا تلاش می‌کنند، نیاز دارد.

مایکل دانفورد، مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا در شرق آفریقا، گفت: «وضعیت وخیم است. مردم به مصرف علف و پوسته بادام زمینی روی آورده اند.»

او هشدار داد: اگر کمک‌ها به زودی به آنها نرسد، با خطر گرسنگی و مرگ گسترده در دارفور و سایر مناطق تحت تأثیر درگیری در سودان روبرو خواهیم شد.»

بر اساس این گزارش، جنگ در سودان بزرگترین بحران گرسنگی در جهان را ایجاد کرده است و حدود ۲۸ میلیون تن در سودان، سودان جنوبی و نیز چاد با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند.

پیشتر در گزارش سال ۲۰۲۴ سازمان ملل درباره بحران غذایی در جهان که روز ششم اردیبهشت منتشر شد، گفته شد که سودان نیز با ناامنی غذایی حاد مواجه است، که ۱۸ میلیون تن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ۵ میلیون تن هم در آستانه قحطی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG