لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۲۰

آمریکا می‌گوید روسیه «مخفیانه» بیش از سقف تعیین‌شده سازمان ملل به کره شمالی نفت می‌فروشد


جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد روسیه به‌طور مخفیانه و با عبور از سقف تعیین‌شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، به کره شمالی نفت پالایش‌شده می‌فروشد؛ اقدامی که واکنش آمریکا و دور تازه‌ای از تحریم‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

اعلام این خبر در نخستین روز پس از توقف ماموریت «هیئت کارشناسان سازمان ملل متحد» به‌دلیل وتوی روسیه انجام شد. هیئت مذکور وظیفه نظارت بر اجرای تحریم‌های بلند‌مدت هسته‌ای و موشکی سازمان ملل علیه کره شمالی را بر عهده داشت.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور راهبردی در نشستی به خبرنگاران گفت: «مسکو وقتی تمدید ماموریت این هیئت را وتو کرد، در همان زمان، محموله‌های نفت پالایش‌شده را از بندر وستوچنی به کره شمالی حمل کرده است.»

بنا بر اعلام کربی، روسیه تنها در ماه مارس بیش از ۱۶۵ هزار بشکه نفت پالایش‌شده را به کره شمالی ارسال کرده است و با توجه به نزدیکی بنادر تجاری روسیه و کره شمالی، مسکو می‌تواند ارسال اینگونه محموله‌ها را به‌طور نامحدود ادامه دهد.

بر پایه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی نمی‌تواند بیشتر از ۵۰۰ هزار بشکه در سال واردات فرآوردهای پالایش‌شده نفتی داشته باشد.

جان کربی در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد که ایالات متحده به اعمال تحریم‌ها علیه اشخاص و نهادهایی که برای تسهیل انتقال تسلیحات و همچنین نفت پالایش‌شده بین روسیه و کره شمالی تلاش می‌کنند، ادامه خواهد داد.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است، واشنگتن و متحدان در همین ارتباط قصد دارند در اقدامی هماهنگ در ماه جاری میلادی، تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه وضع کنند.

مسکو از زمان تجاوز نظامی به اوکراین در ۵ اسفند ۱۴۰۰، روابطش را با پیونگ یانگ افزایش داده است. ایالات متحده کره شمالی را متهم کرده که تسلیحات توپخانه‌ای و موشک‌های دوربرد برای استفاده علیه اوکراین در اختیار روسیه گذاشته است.

XS
SM
MD
LG