لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۵۱

آمریکا: تا زمانی که اقدامات تظاهرکنندگان توهین‌آمیز نباشد، مشکلی با ابراز نظر آنها نداریم


ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - آرشیو
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - آرشیو

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه تاکید کرد برگزاری تجمع‌های اعتراضی و شعار دادن، تا زمانی که تبدیل به درگیری نشده و قشری مورد اهانت قرار نگرفته، از حقوق اولیه شهروندان ایالات متحده بوده و آزاد است.

ودانت پاتل با اشاره به تظاهراتی که در برخی دانشگاه‌های ایالات متحده در اعتراض به جنگ اسرائیل و حماس در جریان است، گفت «شعارها و الفاظی شنیده شده که فتنه‌برانگیز و توهین‌آمیز بوده و در یهودستیزی ریشه دارد.»

از زمانی که آمار کشته‌شدگان جنگ در نوار غزه از مرز ۳۰ هزار نفر گذشت، دانشجویان در برخی نقاط آمریکا در محوطه دانشگاه‌های خود اقدام به برگزاری تظاهرات کرده‌اند و به سیاست دولت جو بایدن نسبت به اسرائیل اعتراض می‌کنند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود تنها از یهودیان دفاع نکرد و گفت مشابه تظاهرات یهودستیزانه، شعارهایی هم که مصداق اسلام‌ستیزی و خطاب به آمریکائیان عرب و فلسطینی‌تبار است شنیده شده، که آن هم قابل‌قبول نیست.

نگرانی دولت بایدن از این است که این نوع شعارها به‌تدریج تبدیل به اصل موضوع شود و دو گروه از شهروندان را علیه هم بشوراند.

تظاهرات دانشجویان، چه در حمایت از فلسطینی‌ها و چه یهودیان، که ابتدا بدون برخورد و آرام در بیش از ۱۰ دانشگاه شروع شد، به‌تدریج به ورود گارد ایالتی به دانشگاه تگزاس شعبه آستین و بازداشت بیش از ۵۰ تظاهرکننده انجامید.

با این حال، اختلاف‌نظر میان شهروندان در ایالات متحده باعث تغییر سیاست دولت بایدن نخواهد شد، زیرا به گفته ودانت پاتل، دولت بایدن «سعی دارد سیاستی را که به نفع مردم آمریکا و امنیت ملی آنهاست پیش ببرد.»

او هدف نهائی از این سیاست را همانا شکست دادن گروه شبه‌نظامی حماس مورد حمایت حکومت ایران، ایجاد کشوری مستقل برای فلسطینی‌ها، افزایش کمک‌رسانی بشردوستانه، و تامین صلح و ثبات منطقه نام برد.

در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه، یک خبرنگار فلسطینی سعی کرد سخنگو را وادار کند بگوید تشویق بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دخالت گارد ایالتی در دانشگاه تگزاس نقض حاکمیت ایالات متحده است.

ودانت پاتل اما در پاسخ گفت حرف نتانیاهو را دخالت تلقی نمی‌کند، زیرا دولت‌های ایالتی هستند که چنین تصمیمی می‌گیرند و گفته دیگران تأثیر ندارد.

خبرنگار بخش عربی تلویزیون العربیه، رسانه بین‌المللی عربستان سعودی، از پاتل انتقاد کرد که حاضر به انتقاد از نتانیاهو نیست، اما خود از جمهوری اسلامی به‌خاطر سرکوب تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز انتقاد می‌کند.

پاتل گفت، اظهارنظر نتانیاهو «هیچ برابری اخلاقی با آنچه رژیم ایران انجام می‌دهد وجود ندارد.» او اضافه کرد که جمهوری اسلامی «یکی از عمده‌ترین ناقضان حقوق بشر است که سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارد.»

  • 16x9 Image

    گیتا آرین

    خبرنگار ارشد بخش فارسی صدای آمریکا، عمدتا ً متمرکز بر خبرهای مربوط به حوزه سیاست خارجی او حرفه خبرنگاری را از سال ۱۳۶۶ با کار در رادیو شروع کرد و در سال ۱۳۸۳ به صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG