لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۲۰

درگیری بر سر محموله کمکهای بشردوستانه ارسالی اردن؛ حماس محموله را در میانه راه رهگیری کرد و دزدید


یک محموله کمکهای بشردوستانه که روز سه‌شنبه از اردن به غزه فرستاده شد، در میانه راه مورد هجوم شهرک‌نشینان اسرائیلی قرار گرفت و بعد توسط شبه‌نظامیان حماس «رهگیری و دزدیده» شد.

به گزارش رویترز، ایالات متحده آمریکا در واکنش به این رخداد همزمان از مقامات اسرائیل و رهبران حماس خواست تا امنیت کمکهای ارسالی به غیرنظامیان غزه را تامین کنند و اجازه دهند این کمکها به غیرنظامیان نیازمند برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: «اسرائیل و حماس باید در وهله اول از وقوع این حملات جلوگیری کنند و در صورت حمله به کاروانهای کمک‌رسانی، با عوامل این حمله به شدت برخورد کنند.»

متیو میلر افزود این کمکها همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در خاورمیانه، روز سه‌شنبه از سازمان خیریه هاشمی اردن در امان به مقصد گذرگاه تازه بازشده اریز، بارگیری شد اما قبل از رسیدن محموله به گذرگاه توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی مورد حمله قرار گرفت.

به گفته او، این محموله سپس به یک گروه کمک‌رسان منتقل شد تا در داخل غزه توزیع شود، اما در میانه راه توسط شبه‌نظامیان حماس «رهگیری و دزدیده» شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این اقدام گروه حماس را «غیرقابل قبول» خواند و ابراز امیدواری کرد تا این محموله به دست نیروهای سازمان ملل رسیده باشد.

اسرائیل همزمان با درخواست کشورهای جهان برای ارسال کمکهای بشردوستانه به غزه گفته بود نگران است که این کمکها مورد سو‌‌استفاده جنگجویان حماس قرار بگیرد.

XS
SM
MD
LG