لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۶:۵۲

هشدار نسبت به «سونامی دیابت» در ایران؛ هفت میلیون تن به این بیماری مبتلا هستند


آرشیو
آرشیو

یک عضو هیأت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران می‌گوید: «هشدار و زنگ خطر جدی» دیابت در ایران به صدا درآمده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علیرضا استفامتی با اعلام این موضوع که «بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال یا حدود هفت میلیون تن به دیابت مبتلا هستند» افزود: «۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت نیز پیش‌دیابت دارند که بسیاری از آنها دیابت می‌گیرند و به آمار مبتلایان می‌افزایند.»

او ضمن تأکید بر این‌که باید جلوی «سونامی دیابت» را گرفت و از «هزینه‌های هنگفت» آن بر اقتصاد سلامت پیشگیری کر‌د، گفت که این هشدار را زمانی که حدود دو تا سه میلیون مبتلا به دیابت شناسایی شده بودند هم به مسئولان اعلام کرده بودند ولی «توجهی نشد.»

بر اساس گزارش‌ها، آمار پنج سال پیش دیابت، ۱۱ درصد از جمعیت ایران را دربرمی‌گرفت و به گفته این متخصص، در صورتی که بیماری با همین روند افزایش پیدا کند، در آینده نزدیک، بیش از ۱۰ میلیون تن در ایران به دیابت مبتلا خواهند شد.

چندی پیش، معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران نیز اعلام کرد که بیشترین داروهای تجویزی و مصرفی در ایران، داروهای دیابت هستند.

بر اساس آمارها، ۲۴۰ میلیون داروی «متفورمین» در سال گذشته تجویز شد که در مقایسه با سال پیش از آن، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که استان‌های خراسان رضوی، فارس و تهران، پر تجویزترین استان‌ها در زمینه داروی دیابت هستند.

موضوع کمبود دارو و هزینه‌های بالای درمان دیابت در ایران نیز هر چند وقت یکبار خبرساز می‌شود؛ از جمله این‌که چندی پیش گزارش شد که انسولین‌ها‌ به جای اینکه دست بیماران مبتلا به دیابت برسد، در بازار سیاه با «قیمت ۱۰ برابری» خرید و فروش و یا به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

در این میان، بسیاری از پزشکان بارها نسبت به ترویج درمان‌های به اصطلاح «سنتی» در رادیو و تاویزیون جمهوری اسلامی که اساس پزشکی و علمی ندارند، و عوارض جدی مصرف آنها هشدار داده‌اند.

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا به دیابت از ۱۰۸ میلیون تن در سال ۱۹۸۰ میلادی به ۴۲۲ میلیون در سال ۲۰۱۴ تن رسید.

شیوع دیابت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط با سرعت بیشتری نسبت به کشورهای با درآمد بالا افزایش یافته است.

دیابت، عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع عضو است.

رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی بدن و پرهیز از دخانیات برخی از راه‌های پیشگیری یا به تأخیر انداختن ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

شماری از متخصصان هشدار داده‌اند که شرایط اقتصادی در ایران، مردم را هر چه بیشتر به سوی تغذیه و شیوه زندگی ناسالم سوق داده و آنها را مستعد انواع بیماری از جمله دیابت کرده است.

XS
SM
MD
LG