لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۳۱

سوئد کاردار جمهوری اسلامی را احضار کرد و خواستار آزادی شهروندان سوئدی شد


آرشیو
آرشیو

وزارت امور خارجه سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد که کاردار جمهوری اسلامی ایران را احضار کرده و خواستار آزادی فوری شهروندان سوئدی تحت بازداشت در ایران شده است.

وزارت خارجه سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت به‌شدت و خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کند تا بدون تأخیر شهروندان سوئدی را که بدون هیچ دلیلی در ایران بازداشت شده‌اند، آزاد کند.»

در این بیانیه آمده است: «در اواخر سال ۲۰۲۳، مردی با تابعیت سوئدی و ایرانی بدون هیچ دلیل مشخصی بازداشت شد.»

به گزارش رویترز، این وزارتخانه این هفته گفت که یک مرد سوئدی حدودا ۲۰ ساله نیز در اوایل ژانویه در ایران بازداشت شد.

سوئد در سال ۲۰۱۹، حمید نوری، یک مقام سابق قضائی جمهوری اسلامی ایران را به خاطر نقشش در اعدام دسته جمعی و شکنجه زندانیان سیاسی در دهه ۱۳۶۰ بازداشت کرد.

کارشناسان می‌گویند که جمهوری اسلامی با استفاده از اتهامات دروغین، شهروندان خارجی و به ویژه شهروندان دارای تابعیت دوگانه را بازداشت می‌کند تا از آنها به عنوان ابزار چانه‌زنی سیاسی استفاده کند و در عمل با این کار این شهروندان را گروگان گرفته است.

ماه گذشته، جمهوری اسلامی محاکمه یک شهروند سوئدی به نام یوهان فلودروس، یک کارمند اتحادیه اروپا را آغاز کرد که از آوریل ۲۰۲۲ در ایران زندانی است. او به جاسوسی برای اسرائیل و «افساد فی‌الارض» متهم شد، که یک عنوان اتهامی مبهمی است که مقامات جمهوری اسلامی از آن پیشتر برای اعدام افراد استفاده کرده‌اند.

وزارت خارجه سوئد به سوئدی‌ها توصیه کرده است به ایران سفر نکنند.

XS
SM
MD
LG