لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۲۴

مشاور امنیت ملی کاخ سفید:‌ توافق امنیتی جدید بین واشنگتن و ریاض مستلزم عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل است


مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در مصاحبه‌ای با فاینشنال تایمز که در روز شنبه پانزدهم اردیبهشت انجام شد، تصریح کرد که توافق امنیتی جدید بین واشینگتن و ریاض مستلزم عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل است و بدون این شرط، اجرای آن ممکن نخواهد بود.

جیک سالیوان گفت که نمی‌توان اجزای طرح دولت بایدن برای منطقه را به طور مجزا پیاده‌سازی کرد.

سالیوان همچنین گزارش‌ها درباره بازنگری در توافق دوجانبه آمریکا و عربستان در صورت امتناع اسرائیل از اعطای امتیازات به فلسطینیان را رد کرد و افزود: «چشم‌انداز یکپارچه ما شامل تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان، عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان، و اتخاذ گام‌های معنادار به نفع فلسطینیان است. این بخش‌ها باید همزمان با یکدیگر پیش روند و نمی‌توان آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد.»

به گزارش بلومبرگ، مذاکرات بین آمریکا و عربستان سعودی اخیراً سرعت گرفته و این دو کشور به دستیابی به یک توافق امنیتی نزدیک شده‌اند.

در حالی که توافق پیشین آمریکا با عربستان بر روی انزوای جمهوری اسلامی متمرکز بود، هدف از توافق جدید، افزایش فشار بر اسرائیل برای پیوستن به این توافق است.

بلومبرگ، به نقل از منابع آگاه، گفت که آمریکا و عربستان به نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، پیشنهاد خواهند داد که به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی به این تفاهم ملحق شود .

بلومبرگ در این گزارش، که روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت به‌روزرسانی شده است، می‌گوید این توافق با موانع زیادی روبرو است، اما نسخه جدیدی از چارچوب توافقی است که با حمله تروریستی شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته و آغاز جنگ اسرائیل و حماس عملاً از بین رفت. اسرائیل و امارات متحده عربی در توافق موسوم به پیمان ابراهیم تصمیم به عادی‌سازی روابط خود گرفتند که به ابتکار ایالات متحده در روز ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ امضا شد.

گاردین روز چهارشنبه گزارش داد که ایالات متحده و عربستان سعودی پیش نویس توافقاتی را تنظیم کرده‌اند که مرتبط با یک توافق صلح گسترده‌تر بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در عربستان سعودی گفت: «ما در ماه‌های گذشته کار فشرده‌ای را با هم انجام داده‌ایم. فکر می‌کنم کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با هم در زمینه توافقات خود انجام می‌دهند، احتمالاً به زودی به اتمام می‌رسد.»

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، هم گفت که حصول توافق بسیار بسیار نزدیک است.

XS
SM
MD
LG