لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۰۳

سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلوواکی؛ شرایط جسمانی رابرت فیکو وخیم است


رابرت فیکو، نخست وزیر اسلوواکی
رابرت فیکو، نخست وزیر اسلوواکی

رابرت فیکو، نخست وزیر اسلوواکی، بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، در پی تیراندازی به سوی او مجروح و به بیمارستان منتقل شد. رابرت کالیناک، وزیر دفاع اسلوواکی، به رسانه‌ها گفت که رابرت فیکو برای جان خود می جنگد.

آسوشیتدپرس به نقل از یک شبکه تلویزیونی اسلوواکی گزارش داد که رابرت فیکو، ۵۹ ساله، نخست‌وزیر پوپولیست و هوادار روسیه، هنگام دیدار با طرفدارانش در بیرون خانه فرهنگ شهر «هاندلووا»، در ۱۵۰ کیلومتری شمال شرق براتیسلاوا، پایتخت اسلوواکی، در پی شلیک چهار گلوله به شکم او زخمی شد.

با این حال، برخی از رسانه‌های اسلوواکی اشاره کردند که گلوله‌ها به سینه و شکم نخست‌وزیر اسلوواکی اصابت کرده‌اند.

این گزارش حاکی از بازداشت ضارب است. یکی از رسانه‌های اسلوواکی به نقل از دو منبع نوشته است که او نویسنده از شهر «لویتسه» است و ۷۱ سال سن دارد.

در این ارتباط، آسوشیتدپرس نوشت که هنوز انگیزه ضارب از تیراندازی به رابرت فیکو مشخص نشده است. در همین حال،

در این حال، در پیامی که در صفحه فیس‌بوک رابرت فیکو منتشر شد، آمده است که او هدف «چند گلوله» قرار گرفت و در حال حاضر، زندگی‌اش در معرض تهدید است.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر اسلوواکی با هلی‌کوپتر به بیمارستانی در شهر بانسکا بیستریتسا منتقل شد، زیرا اعلام شد که انتقال او به براتیسلاوا به دلیل نیاز به یک رسیدگی فوری به وضعیتش، زمان‌بر خواهد بود.

در این حال، تا زمان انتشار این خبر، رابرت فیکو در اتاق عمل بود و گزارش دیگری در مورد وضعیت سلامتی‌اش منتشر نشده است. شبکه تلویزیونی «مارکیز» در این مورد نوشت که تلفن‌های همراه کارکنان بخش اورژانس بیمارستانی که رابرت فیکو در آن بستری شده، ضبط شده است.

در همین حال، به نوشته وب‌سایت «دنیک‌ان»، پزشکان نگران آسیب های احتمالی وارد آمده به شکم نخست‌وزیر اسلوواکی هستند.

در این میان، زوزانا کاپوتووا، رئیس‌جمهوری اسلوواکی، تیراندازی به سوی نخست‌وزیر این کشور را «حمله وحشیانه و بی‌رحمانه» نامید و محکوم کرد و گفت که «شوکه» شده است. او برای رابرت فیکو آرزوی بهبودی سریع کرد.

همچنین پیتر پلگرینی، رئیس‌جمهوری آینده و منتخب اسلوواکی، در شبکه‌های احتماعی نوشت: از این موضوع که «نفرت از یک عقیده سیاسی متفاوت می‌تواند به کجا بینجامد»، وحشت‌زده شده است و افزود: «مجبور نیستیم با همه چیز موافق باشیم، اما راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان مخالفت خود را به شکلی دموکراتیک و قانونی» ابراز داشت.

او ترور رابرت فیکو را «تهدیدی بی‌سابقه» برای سیستم دموکراسی اسلوواکی دانست و تاکید کرد: «اگر نظرات سیاسی متفاوت را با سلاح در میادین و نه در حوزه‌های رای‌گیری ابراز کنیم، هر آنچه که طی سه دهه در اسلوواکی ساحته شده است، در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

واکنش جهانی به ترور نخست‌وزیر اسلوواکی

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در بیانیه‌ای که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شد، از گزارش ترور نخست‌وزیر اسلوواکی ابراز نگرانی کرد و گفت: «من و جیل برای بهبودی سریع او دعا می‌کنیم و فکر ما همراه با خانواده‌اش و مردم اسلوواکی است.»

آقای بایدن با محکوم کردن این «اقدام هولناک و خشونت‌بار» اعلام کرد که سفارت ایالات متحده در براتیسلاوا در تماس نزدیک با دولت اسلوواکی و آماده کمک است.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت که حمله به رابرت فیکو «هیچ توجیهی ندارد.»

علاوه بر این، اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که «حمله شرورانه» به رابرت فیکو را به شدت محکوم می کند.

او افزود: «چنین اعمال خشونت‌باری در جامعه ما جایی ندارد و دموکراسی، ارزشمندترین منفعت مشترک ما را تضعیف می کند.»

همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در ایکس نوشت که از این حادثه «شوک‌زده و وحشت‌زده» شده است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، هم در این شبکه پیام رسان نوشت که «خشونت نباید جایی در سیاست‌های اروپا داشته باشد.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در ایکس نوشتک «از شنیدن این خبر وحشتناک شوکه شدم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز ترور نخست‌وزیر اسلوواکی را «اقدامی وحشتناک» خواند و نوشت: «ما این اقدام خشونت‌بار علیه رئیس دولت کشور همسایه خود را به شدت محکوم می کنیم» و تاکید کرد: «باید تمام تلاش‌ها را به کار بست تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که خشونت در هیچ کشور، عادی نشود.»

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، هم در این شبکه اجتماعی، تیراندازی به همتای اسلوواک خود را «حمله شرورانه» نامید و آن را محکوم کرد.

پتر پاول، رئیس‌جمهوری چک، نیز در ایکس نوشت: «حمله به رابرت فیکو بدون هیچ ابهامی قابل سرزنش است» و تاکید کرد که ترور نخست‌وزیر اسلوواکی «باید برای ما هشداری در مورد تاثیر «تعمیق دشمنی و پرخاشگری در جامعه باشد.»

همچنین دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان، از خبر تیراندازی به رابرت فیکو به عنوان «اخبار شوکه‌آور» از اسلوواکی نام برد.

XS
SM
MD
LG