لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۳۵

واکنش‌های جهانی به جایزه صلح نوبل برای نرگس محمدی: پاداش ایستادگی و مقاومت


خانم محمدی ۵۱ ساله است و از ۱۵ سال پیش بارها بازداشت و زندانی شده است.
خانم محمدی ۵۱ ساله است و از ۱۵ سال پیش بارها بازداشت و زندانی شده است.

ساعاتی بعد از اعلام جایزه صلح نوبل برای نرگس محمدی، چهره های سرشناس و نهادهای بین المللی به این خبر واکنش نشان دادند.

در زیر صدور این پیام‌ها آمده است:

آمریکا

آبرام پیلی، معاون فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، در واکنش به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی او را «یک قهرمان برای بسیاری در ایران و سراسر جهان» خواند. به گفته آبرام پیلی، «امروز، تمام جهان به شیوه‌ای متحد شجاعت او را به رسمیت می‌شناسد.»

این مقام ارشد دولت بایدن در پایان پیام خود نوشت: «مبارک باد، نرگس.»


آلمان

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به جایزه نوبل صلح نرگس محمدی نوشت: این جایزه برای نرگس محمدی و زنان ایران که خواستار آزادی هستند. صدای نترس (نرگس) محمدی را نمی توان زندانی کرد، آینده ایران از آن زنان‌اش است. او به فارسی، کردی و انگلیسی نوشت زن زندگی آزادی.

گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز با استقبال از اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، از جمهوری اسلامی خواست فورا او آزاد کند. خانم محمدی در سال گذشته برنده جایزه این سازمان به خاطر اطلاع‌رسانی درباره آزار و تجاوز به زنان در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران شده بود.

پارلمان اروپا

روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا در واکنش به اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ به نرگس محمدی گفت او از درون زندان به همراه زنان و مردان شجاع و مصمم، برای تحقق آزادی، دموکراسی، و برابری مبارزه می‌کند. من به تقی رحمانی همسر او گفتم که ‌ما در کنار مردم ایران می ایستیم.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را به او تبریک گفت. به گفته خانم فون در لاین، این جایزه «مبارزه شجاعانه و اصیل زنان ایرانی» را به رسمیت می‌شناسد که با ایستادگی در برابر «ستم» خود را به خطر می‌اندازند.

او در ارتباط با زنان ایرانی افزود: «آنها الهام‌بخش زنان در سراسر دنیا برای دفاع از آزادی و حقوق خود هستند. ما کنار شما ایستاده‌ایم. برای زن، زندگی، آزادی.»

دیپلمات ارشد آلمانی

توبیاس تونکل، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه آلمان، در واکنش به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی گفت: «مبارزه او برای عدالت در ایران را نمی‌توان خاموش کرد. او قهرمان واقعی حقوق بشر و الگویی برای زنان و دختران در سراسر جهان است.»

این دیپلمات ارشد آلمانی افزود: «نمی‌توانم گزینه بهتری از نرگس محمدی برای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ تصور کنم. مبارک باد.»

هانا نویمن

هانا نویمن، قانونگذار آلمانی در پارلمان اروپا، اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را «نشانه‌ای نیرومند از پشتیبانی از [اعتراضات] زن زندگی آزادی» خواند.

او ضمن ابراز شادمانی فراوان گفته است یکی از حامیان نامزدی نرگس محمدی برای این جایزه بوده است. هانا نویمن در پایان ضمن تبریک به این «دوست عزیز» خود بر لزوم اتحاد برای مبارزه با سرکوب در سراسر جهان تاکید کرده است.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها

مارک دوبوویتس، مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در واکنش به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی گفت: «هزینه مبارزه نرگس محمدی برای ایجاد تغییر از دست دادن شغلش، جدایی او از خانواده‌اش، و محرومیت او از آزادی بوده است.» دوبوویتس افزود: «اما سلول زندان در خاموش کردن او موفق نبوده است.»

صدراعظم آلمان

اولاف شولتس صدراعظم آلمان در واکنش به خبر اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی در شبکه ایکس نوشت: ۱۳ بار بازداشت و ۳۱ سال حکم زندان. احترام من به برنده جایزه صلح نوبل امسال - به خاطر شجاعت و مبارزه او برای حقوق زنان ایرانی است.

انجمن جهانی قلم

انجمن جهانی قلم اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را تبریک گفت. این سازمان مدافع آزادی بیان با اشاره به ماندن خانم محمدی در زندان برای سپری‌کردن حکم ۱۰ سال و ٩ ماه حبس، خواستار آزادی فوری او و تمامی زندانیان سیاسی در ایران شده است.

معاون رئیس پیشین مجلس افغانستان

فوزیه کوفی، معاون رئیس پیشین مجلس افغانستان و فعال حقوق زنان، اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را به او و «جنبش زن، زندگی، آزادی» تبریک گفت.

عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل در واکنش به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط» او شد.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، اهدای جایزه به خانم محمدی پیام آشکاری به مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر آن است که سرکوب منتقدان مسالمت‌جو و مدافعان حقوق بشر بدون چالش نخواهد بود.

نخست وزیر ایتالیا

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا گفت اعطای جایزه صلح نوبل را به نرگس محمدی تبریک می گویم. تعهد او الهام بخش زنان جهان برای دفاع از آزادی و حقوق است. ایتالیا برای احترام به احقاق حقوق اساسی و آزادی همیشه در کنار زنان خواهد بود.

رئیس شورای اروپا

شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم گفت نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل، چراغ امیدی برای زنان مظلوم در همه جا است. مبارزه او برای حقوق بشر و آزادی الهام بخش همه ماست. این یک یادآوری است : تنها وقتی که زنان در امنیت هستند، همه در امان هستند.

دیدبان حقوق بشر

تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر، اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را به او و هزاران زن، دختر، و مردی که در برابر «رژیم ایران» و برای حقوق بشر ایستادگی می‌کنند، تبریک گفت.

به گفته او، پیام دیگر اهدای این جایزه به خانم محمدی برای مدافعان حقوق بشر که به صورت ناعادلانه بازداشت شده‌اند، این است که تلاش‌های شجاعانه‌شان دیده و حس می‌شود. تیرانا حسن در پایان پیام خود گفت: «تغییر در راه است.»

حساب فارسی‌زبان ارتش اسرائیل

حساب فارسی‌زبان ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی نوشت: «برای مبارزه با ستم بر زنان در ایران و مبارزه‌اش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را «یادآور مهمی» دانست که حقوق زنان و دختران در ایران و دیگر نقاط جهان با سرکوب شدید از جمله از طریق آزار و اذیت مدافعان حقوق بشر مواجه است.

به گفته گوترش، جایزه صلح نوبل ادای احترام به تمام زنانی است که با به خطر انداختن آزادی، سلامتی، و جان‌شان، برای احقاق حقوق خود مبارزه می‌کنند.

رئیس جمهوری فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت نرگس محمدی سزاوار تحسین است. مبارزه او علیه ستم بر زنان در ایران و برای حقوق بشر امری بنیادین و جهانی است. او در سال ۲۰۲۱ برنده جایزه حقوق بشر فرانسه-آلمان شد و در سال ۲۰۲۳ب رنده جایزه صلح نوبل. او همچنان در زندان است. او یک نماد و یک فراخوان است.

اسرائیل

گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل در واکنش به خبر اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی پیامی به زبان فارسی در شبکه «ایکس» نوشت: «نرگس سمبل نبرد بی وقفه مردم ایران علیه رژیم خونخواری است که دشمن کشور اسرائیل، مردم خودش و همه جهان است.»

ملاله یوسف‌زی

ملاله یوسف‌زی، که خود نیز پیشتر برنده جایزه صلح نوبل شده است در واکنش به خبر اعطای جایزه امسال به نرگس محمدی در شبکه «ایکس» ابراز امیدواری کرد که «این جایزه هر چه بیشتر به مبارزات او قوت ببخشد و صدای اعتراض زنان ایرانی علیه رژیم سرکوبگر را بالا ببرد.»

کانادا

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در پیامی از طریق شبکه اجتماعی ایکس علاوه بر تجلیل از اقدامات نرگس محمدی، از جمهوری اسلامی خواست که او را فورا آزاد کند.

او نوشت: یکی از رهبران مبارزه برای احقاق حقوق زنان در ایران و الهام‌بخش همه ما، برنده جایزه صلح نوبل امسال، نرگس محمدی، صرفا به همین دلیل در زندان ایران به سر می‌برد که امروز مورد تجلیل قرار گرفت. ما همچنان خواستار آزادی او هستیم.

این گزارش در حال تکمیل است ...

XS
SM
MD
LG