لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۲۴

رئیسی در ایستگاه پایانی سفر به آمریکا: آزادی پنج زندانی آمریکایی اقدامی انسان‌دوستانه بود


ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران برخی رسانه‌ها -بدون حضور هیچ یک از رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در آمریکا - آزادی پنج زندانی آمریکایی را اقدامی انسان‌دوستانه خواند و بلوکه شدن پول‌های ایران را ظالمانه دانست.

رئیسی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره وضعیت مذاکرات بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی مدعی شد که ایران میز مذاکره را ترک نکرده است و غربی‌ها هستند که با محاسبه غلط در «اغتشاشات» مذاکره را ترک کردند.

او همچنین با دفاع از همکاری نظامی و همه‌جانبه ایران و روسیه گفت که این همکاری مدتهاست که برقرار بوده و خواهد بود. رئیسی همچنین گفت که ایران برای حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان واسطه‌گری کرده است.

ابراهیم رئیسی همچنین به احتمال ایجاد رابطه عربستان با اسرائیل واکنش نشان داد و گفت که اگر این خبر صحت داشته باشد، برای اسرائیل «امنیت‌ساز» نیست و خنجری از پشت به مقاومت فلسطین است. او همچنین گفت که همچنان «آزادی قدس شریف» مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران است.

رئیسی همچنین از حزب‌الله لبنان و حشد الشعبی عراق دفاع کرد و مدعی شد که این گروه‌ها از کشورهای خودشان حراست می‌کنند.

در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، رئیسی گفت که مقصر این اقدام، کشورهای غربی هستند که با بلوکه کردن پول‌های ایران و عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را مجبور به انجام این کار کرده‌اند.

او همچنین گفت که ایران هیچگونه انحراف هسته‌ای ندارد و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کاملاً صلح‌آمیز است.

رئیسی همچنین مدعی شد که ایران کشور خوبی برای حضور گردشگران است، اما اگر کسی مرتکب جرم شود، با او برخورد خواهد شد. او همچنین گفت که بازداشت‌شدگان آمریکایی خودشان هم اعتراف کرده‌اند که در جهت اهداف کشورهای دیگر جاسوسی کرده‌اند یا مجرم بوده‌اند.

رئیسی در پایان تأکید کرد که انتقام از آمران و مباشران «ترور قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، خواست مردم منطقه، مردم ایران و خانواده او است.

او به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی از این انتقام نخواهد گذشت.

XS
SM
MD
LG