لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۴۴

تایمز اسرائیل: قطر با پیش‌بینی درخواست آمریکا برای اخراج رهبران حماس، آماده انجام این کار است


تعدادی از رهبران گروه فلسطینی حماس
تعدادی از رهبران گروه فلسطینی حماس

یک منبع آگاه به نشریه «تایمز اسرائیل» گفته است که قطر آماده پذیرش درخواست ایالات متحده برای اخراج رهبران حماس از دوحه است و پیش بینی می‌کند که این درخواست به زودی انجام شود.

یک مقام آمریکایی با تایید گزارش روزنامه «واشنگتن پست» گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته به محمد آل‌ثانی، نخست وزیر قطر گفت که «اگر این گروه تروریستی به رد پیشنهادهای معامله گروگان ادامه دهد، دوحه باید رهبران حماس را اخراج کند.»

بنابر گزارش‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد مذاکرات در آخرهفته به نقطه عطف برسد، بیل برنز، رئیس سازمان سی‌آی‌ای آمریکا دیروز وارد قاهره شد و هیات حماس نیز بنابر گزارش‌ها اواخر امروز در قاهره خواهند بود، زیرا طرفین منتظر پاسخ گروه حماس به آخرین پیشنهاد معامله گروگان‌ها هستند که با میانجی‌گری مصری‌ها، قطری‌ها و آمریکایی‌ها تهیه شده و چراغ سبز اسرائیل را نیز دریافت کرده است.

ایالات متحده گروه حماس را به دلیل امتناع از پذیرش پیشنهادات قبلی مقصر دانسته و می‌گوید «حماس تنها مانع توافقی است که منجر به آزادی ده‌ها تن از آسیب‌پذیرترین گروگان‌های اسرائیلی در ازای آتش‌بس فوری حداقل شش هفته‌ای می‌شود.»

منبع آگاه تایمز اسرائیل به این موضوع اشاره می‌کند که «اگر این گروه تروریستی آخرین پیشنهاد روی میز را رد کند، درخواست آمریکا از دوحه برای اخراج رهبری حماس ممکن است مطرح شود.»

بنابر همین گزارش، یک مقام اسرائیلی می‌گوید انتظار نمی‌رود حماس این پیشنهاد را به طور کامل رد کند، بلکه پیش‌بینی می‌شود که با پیشنهاد اصلاح شده خود بازگردد.

این منبع می‌گوید، اما با توجه به اینکه صبر در برابر حماس در واشنگتن رو به اتمام است، «هر چیزی غیر از پاسخ مثبت به توافق روی میز» ممکن است برای وادار کردن ایالات متحده به درخواست رسمی از قطر برای اخراج این گروه که از سوی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا «تروریستی» شناخته شده است کافی باشد.

حماس در حمله تروریستی ۱۵ مهر (۷ اکتبر) به اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۳ نفر را گروگان گرفت. این حمله آغازگر جنگ جاری میان اسرائیل و حماس در غزه بود.

XS
SM
MD
LG