لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۲۰

داده‌های باز ایران: تنها ۳۶ درصد از ورزشکاران ایرانی زن هستند


یکی از ورزشکاران زن در رقابت های انتخاباتی تکواندو زنان ایران (آرشیو) عکس: شیما مسجدی
یکی از ورزشکاران زن در رقابت های انتخاباتی تکواندو زنان ایران (آرشیو) عکس: شیما مسجدی

تحقیقات پایگاه داده‌های باز ایران نشان می‌‌دهد سهم زنان ایران از جمعیت کل ورزشکاران کشور حدود ۳۶ درصد است؛ چرا که «زنان ایرانی به دلیل حجاب اجباری محدودیت‌های زیادی برای فعالیت‌های ورزشی به خصوص در فضاهای باز و عمومی دارند.»

در گزارش اخیر پایگاه داده‌های باز ایران آمده است با وجود محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته بر زنان و دختران ایرانی اعمال کرده است، تعداد ورزشکاران زن در ۱۳ رشته ورزشی از جمله والیبال، هندبال، سوارکاری، شنا، تکواندو و دو و میدانی بیش‌تر از مردان است.

بر اساس این گزارش، «آمارهای وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۰ (به نقل از سالنامه آماری مرکز آمار ایران) نشان می‌دهد که حدود ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار ورزشکار در ایران تحت پوشش ۵۱ فدراسیون‌ ورزشی قرار دارند که از این میان یک میلیون و ۵۹۲ هزار ورزشکار مرد و ۹۲۳ هزار نفر ورزشکار زن هستند.

نمودار پایگاه داده‌های باز ایران محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی از نظر تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته* را به ترتیب نشان می‌دهد.

بنا بر این گزارش، سالنامه آماری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که رشته‌های ورزشی چوگان، هاکی و شمشیربازی هم به ترتیب با ۲۷۲، ۹۰۱ و ۱۲۴۸ ورزشکار، کمترین تعداد ورزشکاران سازمان یافته را دارند.

بر اساس این آمار سهم زنان از جمعیت کل ورزشکاران، حدود ۳۶ درصد است. پایگاه داده‌های باز ایران این نسبت را به حجاب اجباری ربط می‌دهد؛ چرا که «زنان ایرانی به دلیل حجاب اجباری محدودیت‌های زیادی برای فعالیت‌های ورزشی به خصوص در فضاهای باز و عمومی دارند.»

با این حال، بررسی‌های پایگاه داده‌های باز ایران نشان می‌دهد که «زنان در سال‌های گذشته موفق شده‌اند در برخی رشته‌های ورزشی پرطرفدار مانند والیبال، هندبال، تکواندو، ژیمناستیک، شنا، دو و میدانی، بدمینتون، سوارکاری و ورزش‌های همگانی، از نظر تعداد ورزشکار، سهمی بیشتر از مردان به دست آورند.»

در این گزارش آمده است که «به دلیل محدودیت‌های اجباری، حضور زنان در رشته‌های پرطرفداری مانند فوتبال و کشتی به شدت محدود است؛ ورزش‌هایی که می‌تواند زمینه‌‌ساز موفقیت‌های بین‌المللی برای ورزش ایران باشد.»

آمارها نشان می‌دهد که نسبت جمعیت زنان فوتبالیست به کل جمعیت فوتبالیست‌ها کمتر از ۴ درصد و نسبت جمعیت کشتی‌گیران زن به کل جمعیت کشتی‌گیران تنها شش دهم درصد درصد است.

* طبق تعریف رسمی، ورزشکار سازمان‌یافته به ورزشکاری گفته می‌شود که تحت پوشش خدمات درمانی فدراسیون‌ها قرار داشته و نام او در فدراسیون پزشکی ورزشی به ثبت رسیده باشد.

XS
SM
MD
LG