لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۰۷

نرگس محمدی خطاب به کمیته نوبل: از مردم ایران تا رسیدن به پیروزی نهایی حمایت کنید


نرگس محمدی
نرگس محمدی

نرگس محمدی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ طی نامه‌ای به کمیته نوبل ضمن تشکر از اعضای کمیته بابت اهدای این جایزه نوشت: «از همه شما سپاسگزارم و می‌خواهم از مردم ایران تا رسیدن به پیروزی نهایی حمایت کنید.»

خانم محمدی در این نامه که آن را مخفیانه از زندان اوین به بیرون فرستاده و در صفحه وب‌سایت نوبل و اینستاگرام شخصی او نیز منتشر و توسط دخترش کیانا رحمانی خوانده شده است جایزه صلح نوبل را نقطه عطفی در «تقویت اعتراض و جنبش‌های اجتماعی در سراسر جهان» دانست و افزود: «پیروزی آسان نیست، اما حتمی است.»

او که هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند قدرت جنبش اعتراضی مردم ایران را در حضور پررنگ زنان در اعتراضات ضدحکومتی دانست و پیام تشکر و درود ۴۶ زن زندانی سیاسی و عقیدتی را نیز به اعضای کمیته نوبل ابلاغ کرد.

کمیته نوبل، روز ۱۴ مهر جایزه صلح خود را به نرگس محمدی به دلیل مبارزه او علیه ظلم و ستم بر زنان در ایران، اهدا کرد.

خانم محمدی متولد ۱۳۵۱ در زنجان، در دو دهه اخیر بارها بازداشت و زندانی شده است. او در آخرین پرونده قضایی، به اتهام «تبلیغات ضد دولتی» به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

عالیه مطلب‌زاده، کنشگر مدنی و فعال حقوق زنان سه‌شنبه ۹ آبان، از مانع‌تراشی مسئولان قضایی برای اعزام نرگس محمدی به بیمارستان با وجود «گرفتگی رگ‌های قلب او» خبر داد.

صفحه‌ اینستاگرام منسوب به نرگس محمدی هم روز دوشنبه ۸ آبان با اشاره به جلوگیری از اعزام درمانی این فعال حقوق بشر زندانی به بیمارستان برای دومین بار از ۱۳ شهریور تا کنون، دلیل آن را «تن ندادن» نرگس محمدی به حجاب اجباری و «سرنکردن روسری» ذکر کرد.

XS
SM
MD
LG