لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۰۷

حمایت ده‌ها کشور از پیش‌نویس توافقی برای «افزایش سه‌برابری» انرژی‌های تجدیدپذیر


توربین‌های بادی- از منابع انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر
توربین‌های بادی- از منابع انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر

بیش از شصت کشور جهان با طرح آمریکا، اتحادیه اروپا و امارات متحده عربی برای کنار گذاشتن ذغال‌سنگ به عنوان سوخت و افزایش سه‌برابری انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه جاری میلادی توافق کردند.

دستیابی به این توافق در آستانه برگزاری نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، سی اُ پی ۲۸، صورت گرفته است. این کنفرانس قرار است از ۹ تا ۲۱ آذر سال جاری در دبی برگزار شود.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۸ آبان در گزارشی اختصاصی به نقل از دو منبع آگاه تاکید کرد که آمریکا، اتحادیه اروپا، و امارات متحده عربی به عنوان طراحان افزایش سه‌برابری انرژی تجدیدپذیر خواستار افزوده‌شدن این توافق به نتیجه نشست رهبران جهان در تاریخ کنفرانس «سی‌اُ‌پی۲۸» خواهند شد.

بنا بر این گزارش، برخی کشورهای نوظهور اقتصادی همچون نیجریه، آفریقای جنوبی و ویتنام و همچنین کشورهای پیشرفته‌ای شامل استرالیا، ژاپن و کانادا همراه با کشورهای پرو، شیلی، زامبیا و باربادوس نسبت به پیوستن به این توافق ابراز تمایل کرده‌اند.

بر پایه پیش‌نویس این توافق که به دست رویترز رسیده، امضاکنندگان متعهد می‌شوند که تا هفت سال دیگر، یعنی تا سال ۱۴۰۹، نرخ بهره‌وری سالانه انرژی در جهان را به ۴ درصد افزایش دهند.

در بخش دیگری از این پیش‌نویس تاکید شده است که افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بایستی به همراه کاهش تدریجی بهره‌گیری از سوخت ذغالی از جمله خاتمه دادن به تامین مالی نیروگاه های جدید سوخت ذغالی انجام شود.

رویترز به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده که به رغم عدم حضور چین و هند در این توافق‌نامه، رایزنی‌ها برای ترغیب این دو کشور به پیوستن به این توافق در مراحل «کاملا پیشرفته» قرار دارد.

جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایالات متحده در امور اقلیمی، به تازگی اعلام کرد که مذاکرات او با همتای چینی‌اش به «برخی توافق‌ها» در مورد مسائل آب و هوایی منجر شده است.

پیشتر نشریه «نشنال جئوگرافیک»، کشورهای آمریکا، چین، و هند را بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی کرده بود.

بنا بر یافته های پژوهش کنفرانس سالیانه انجمن پیشبرد علوم در آمریکا که چند سال قبل انجام شده، زغال سنگ و چوب از منابع عمده تولید گازهای گلخانه‌ای در چین و هند به شمار می‌روند.

دانشمندان گسترش سریع انرژی پاک و همچنین کاهش پرسرعت استفاده از سوخت‌های فسیلی تولیدکننده دی اکسید کربن در بخش انرژی را برای پیشگیری از تغییرات اقلیمی حاد، حیاتی می‌دانند.

مقامات حمایت‌ها از سه برابر شدن انرژی تجدیدپذیر و کنار گذاشتن سوخت ذغالی را موجب ایجاد فضایی مثبت در آستانه رایزنی‌های فشرده در کنفرانس تغییرات اقلیمی برشمرده‌اند.

منبع: رویترز

XS
SM
MD
LG