لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۳۱

بیش از ۳۰۰ فعال سیاسی و مدنی خواستار آزادی فوری صدیقه وسمقی شدند


صدیقه وسمقی، دین‌پژوه محبوس درزندان اوین
صدیقه وسمقی، دین‌پژوه محبوس درزندان اوین

بیش از ۳۰۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای اعتراضی با ابراز «نگرانی جدی» نسبت به وضعیت سلامت صدیقه وسمقی، دین‌پژوه منتقد جمهوری اسلامی، خواستار «آزادی فوری» این دین‌پژوه محبوس در زندان اوین شدند.

این ۳۲۰ کنشگر، اتهام «مخالفت باحجاب اجباری» علیه صدیقه وسمقی را «واهی» خواندند و «اعمال فشار و تحمیل رنج زندان» به این بهانه را موجب اعتباربخشی برای اسلام ندانستند.

صدیقه وسمقی به تازگی درپیامی از زندان اوین، «نپوشاندن موی سر» را از جمله اتهامات وارد شده علیه خود ذکر کرده و نوشته بود که به این دلیل، متحمل «مجازات حبس» شده و از «حق بدیهی یک زندانی، یعنی ملاقات با خانواده» محروم شده است.

کنشگران معترض به بازداشت صدیقه وسمقی در بیانیه خود تاکید کردند که «تحمیل عقیده و ممانعت از آزادی‌های اساسی و حقوق شهروندی وبرخورد سرکوبگرانه در قبال مواضع و دیدگاه‌های انتقادی و آگاهی‌بخش نسبت به عملکرد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران» امتیازی برای حکومت ایران به شمار نمی‌رود.

آنها در بخشی از بیانیه اعتراضی خود نسبت به پیامدهای «به زندان افکندن دگراندیشان و منتقدان و مصلحان» هشدار داده و آن را باعث «شیوع ناامیدی و سقوط فزاینده سرمایه اجتماعی» درایران خوانده‌اند.

صدیقه وسمقی در یادداشت خود از زندان اوین از «عدم حساسیت کافی جامعه مدنی و روشنفکری نسبت به وضعیت زنان» در ایران انتقاد کرده و آن را موجب فراهم‌کردن فرصتی برای جمهوری اسلامی به منظور «دست درازی روزافزون» به تمام عرصه‌های وجودی زنان ذکر کرده بود.

بازداشت صدیقه وسمقی که روز ۲۶ اسفند سال گذشته در منزلش در تهرن، با انتقادهایی مواجه شده است.

از جمله ۱۷ نواندیش دینی در بیانیه‌ای با انتقاد از محرومیت صدیقه وسمقی از خدمات درمانی و ابراز نگرانی‌ درباره وضعیت جسمانی او، جمهوری اسلامی را مسئول سلامتی این دین‌پژوه زندانی دانستند و خواستار آزادی بی قید و شرط او شدند.

XS
SM
MD
LG