لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۲

تماس تلفنی یوهان فلودروس، شهروند سوئدی زندانی، پس از اعتصاب غذای ۷۲ ساعته


یوهان فلودروس، شهروند سوئدی زندانی، در تماس ویدیویی با خانواده‌اش
یوهان فلودروس، شهروند سوئدی زندانی، در تماس ویدیویی با خانواده‌اش

حساب کاربری «کارزار آزادی یوهان فلودِروس»، شهروند سوئدی زندانی در ایران، در ایکس (توئیتر سابق) از تماس تلفنی او پس از یک اعتصاب غذای ۷۲ ساعته خبر داد.

بر پایه یادداشت منتشر شده در این حساب کاربری، اجازه برقراری تماس روز ۳ دی پس از اعتصاب غذایی ۷۲ ساعته به یوهان داده شده است.

در این یادداشت آمده است که به رغم روحیه خوب فلودروس، عوارض اعتصاب غذا از جمله خستگی و گرسنگی در او مشهود بوده و این شهروند سوئدی در پیام تلفنی‌اش از عدم حضور در کنار عزیزانش در هنگام جشن کریسمس ابراز ناراحتی کرده است.

در بخش دیگری از این پیام، به تداوم «شرایط سخت» این کارمند دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در زندان و نگهداری او همراه با سه فرد دیگر در «یک سلول کوچک مشترک» اشاره شده و آمده است: «آنها مجبورند در سلولی بدون تشک و چراغی که شبانه‌روز روشن است بخوابند و ارتباطشان با دنیای بیرون بسیار محدود است.»

در ادامه این یادداشت به حمایت مالی سفارت سوئد از یوهان برای تهیه غذا و جلوگیری از تشدید کاهش وزن در زندان نیز اشاره شده است.

بر پایه این پیام، یوهان فلودروس، ۳۳ ساله، به رغم تشدید اضطراب‌های ناشی از ادامه محاکماتش تلاش می‌کند که با حفظ خونسردی جسم و روحش را در بهترین شرایط نگهداری کند.

این شهروند سوئدی ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ در زمان بازگشت از سفری تفریحی به ایران، به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد.

به گفته خانواده یوهان فلودروس، او «بدون هیچ دلیل موجه یا روند قانونی» بازداشت شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر به تازگی در بیانیه‌ای درباره این کارمند دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «بازداشت طولانی‌ او مطابق با الگوی بازداشت‌های مستبدانه دوتابعیتی‌ها و اتباع خارجی، یعنی عملا گروگان‌ها، است که به عنوان ابزار معامله در مناقشات دیپلماتیک جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

در پی تایید حکم حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت، در دادگاه تجدید نظر سوئد روزنامه «کیهان» از صدور حکم «سنگین» و «پشیمان کننده» علیه یوهان فلودروس خبر داده است.

روابط میان استکهلم و تهران در پی بازداشت حمید نوری در آبان ۱۳۹۸ و محاکمه او به اتهام نقش داشتن در اعدام دسته جمعی و شکنجه زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ تیره شده است.

XS
SM
MD
LG