لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۰۷

گزارش گوگل از افزایش عملیات سایبری جمهوری اسلامی برای گمراه کردن افکار عمومی علیه اسرائیل


گزارش تازه گوگل که روز چهارشنبه منتشر شده است می‌گوید پس از حملات مرگبار هفتم اکتبر گروه حماس به جنوب اسرائیل، جمهوری اسلامی تلاش کرده از طریق جریان مداوم عملیات سایبری، افکار عمومی را علیه اسرائیل دستکاری و گمراه کند.

به گزارش «پی‌سی مگزین»، این غول جهان فناوری می‌گوید «پس از حملات تروریستی حماس، ما شاهد بودیم که جریان مداوم عملیات سایبری جمهوری اسلامی و گروه‌های مرتبط با حزب‌الله در جهت کاهش حمایت عمومی از جنگ متمرکز شده‌اند.»

یافته‌های گوگل نشان می‌دهد جمهوری اسلامی و گروه‌های مرتبط با حزب‌الله، با استفاده از نام‌های مستعار مانند «گربه ملوس»، حملات سایبری پس از هفتم اکتبر را افزایش دادند تا افکار عمومی را علیه اسرائیل و آمریکا دستکاری و گمراه کنند.

به عنوان نمونه، به نام مستعار «گریت ریفت» اشاره شده که یک فهرست جعلی از مفقودین ایجاد کرد که وقتی کاربران برای به‌روز رسانی اطلاعات اسرائیلی‌های ربوده شده توسط حماس روی آن کلیک می‌کردند، یک بدافزار را توزیع می‌کرد.

هرچند حملات سایبری جمهوری اسلامی علیه این هدف‌ها «سال‌هاست» که ادامه دارد، اما کارشناسان شرکت گوگل می‌گویند که پس از هفتم اکتبر گذشته، تلاش‌های سایبری برای دستکاری و گمراه کردن افکار عمومی به شدت افزایش یافته است.

گوگل با تاکید بر نقش فزاینده عملیات سایبری در جنگ‌ها و این که «حملات سایبری نقش برجسته‌ای را در درگیری‌های مسلحانه بزرگ در آینده ایفا خواهد کرد،» می‌گوید امیدوار است این گزارش به مدافعان جریان آزاد اطلاعات در جهان کمک کند.

همزمان، مایکروسافت نیز در گزارشی اعلام کرد که هکرهای تحت حمایت جمهوری اسلامی، روسیه، چین و کره‌شمالی از ابزارهای «اوپن اِی‌آی» تحت حمایت این شرکت برای تقویت مهارت‌های خود و فریب دادن در مورد اهداف خود بهره می‌برند.

به گفته مایکروسافت، گروه‌های هکری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اطلاعات نظامی روسیه و دولت‌های چین و کره شمالی را در حالی ردیابی و شناسایی کرده‌اند که تلاش می‌کردند با بهره‌گیری از این ابزار، کارزار هکری خود را تقویت کنند.

این برنامه‌های رایانه‌ای که اغلب هوش مصنوعی نامیده می‌شوند، از مقادیر انبوهی از متن استفاده می‌کنند تا پاسخ‌هایی با صدای انسان تولید کنند.

مایکروسافت، پیشتر نیز در گزارشی اعلام کرده بود که هکرهای وابسته به حکومت جمهوری اسلامی ایران در دسامبر گذشته برنامه یک شبکه تلویزیونی امارات متحده عربی را برای پخش یک گزارش جعلی درباره جنگ اسرائیل و حماس مختل کردند.

به گفته مایکروسافت، هکرهای تحت رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پخش یک گزارش ویدئویی دروغین یا «دیپ فیک» که توسط هوش‌ مصنوعی ساخته شده بود، برنامه این شبکه تلویزیونی امارات متحده عربی را مختل کردند.

XS
SM
MD
LG