لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۲۲

حماس: مذاکرات آتش‌بس پایان یافت؛ اسرائیل: عملیات نظامی «در آینده نزدیک» در پیش است


آوارگان فلسطینی در رفح واقع در جنوب باریکه غزه، چسبیده به مرز مصر - آرشیو
آوارگان فلسطینی در رفح واقع در جنوب باریکه غزه، چسبیده به مرز مصر - آرشیو

گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس روز یکشنبه با تکرار درخواست‌های اصلی خود گفت: تازه‌ترین دور مذاکرات آتش‌بس غزه پس از «مذاکراتی عمیق و جدی» در قاهره پایان یافت.

حماس برخواسته‌هایی تاکید کرد که اسرائیل بار دیگر آنها را رد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از نشانه‌های اولیه از پیشرفت در مذاکرات اکنون چشم‌انداز یک توافق آتش‌بس بدتر از گذشته است.

حماس روز یکشنبه به یک گذرگاه اصلی اسرائيل که از آن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه استفاده می‌شد حمله کرد و اسرائيل آن گذرگاه را بست.

گزارش شده است در حمله حماس چند اسرائيلی مجروح شدند.

وزیر دفاع اسرائیل گفت حماس در مورد توافق جدی نیست و نسبت به «عملیات نیرومند در آینده نزدیک در رفح و دیگر نقاط غزه» هشدار داد.

اسرائیل هیأتی را به مذاکرات آتش‌بس که با میانجیگری مصر و قطر انجام گرفت اعزام نکرد.

یوآف گالانت، وزیر اسرائيل دفاع گفت: «ما نشانه‌هایی می‌بینیم که حماس قصد ندارد هیچ توافقی کند.»

رسانه‌های دولتی مصر گزارش دادند که هیئت اعزامی حماس در مذاکرات آتش‌بس، قاهره را برای بررسی گفتگوها در قطر ترک کرد و قرار است روز سه‌شنبه برای مذاکرات بیشتر به پایتخت مصر باز گردد. قطر میزبان رهبران حماس است.

اسرائيل می‌گوید که با آتش‌بس دائم مخالف است و باید حماس را نابود کند. حماس می‌گوید خواهان توافقی برای خروج کامل اسرائيل از غزه است.

جنگ جاری پس از حمله ۱۵ مهر (۷ اکتبر) حماس به جنوب اسرائيل آغاز شد.

در نشانه دیگری از بدتر شدن چشم‌انداز رسیدن به یک توافق آتش‌بس، کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل روز یکشنبه تصمیم گرفت دفاتر شبکه الجزیره در اسرائیل را تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد تعطیل کند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌ای پیشتر گفته بود که این گروه ستیزه جو در مورد مذاکرات جدی و مثبت است و توقف حملات اسرائیل در غزه اولویت اصلی آن است.

اما دولت اسرائیل بار دیگر قول داد عملیات نظامی در رفح، جنوبی ترین شهر غزه در مرز با مصر را ادامه دهد. اسرائيل می‌گوید برای نابودی گردان‌‌های حماس حمله به رفح ضرورت دارد. بسیاری از آوارگان جنگ سراسر غزه به رفح پناه برده‌اند و حمله اسرائيل رهبران کشورها را نگران کرده است که آمار بالای گزارش شده کشته‌ها در غزه بیشتر شود.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه گزارش داد که ۱۰ پرتابه به گذرگاه کرم شالوم در جنوب اسرائیل شلیک شده است و گفت که جنگنده‌های آن سپس به منبع این حملات حمله کردند. حماس گفته است که سربازان اسرائیلی را درآنجا هدف قرار داد. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت ۱۰ نفر در حمله به گذرگاه کرم شالوم زخمی شدند که حال سه نفر وخیم است. مشخص نیست این گذرگاه تا چه زمانی بسته خواهد بود.

حمله حماس اندکی پس از آن صورت گرفت که «رئیس برنامه جهانی غذا» یک بازوی سازمان ملل متحد، نسبت به «قحطی تمام عیار» در شمال غزه هشدار داد. این سخنان اعلام رسمی وجود قحطی نیست. تعطیلی کرم شالوم به روند کمک‌رسانی‌ها به مردم غزه آسیب می‌زند.

نتانیاهو گفت اسرائیل تمایل خود را برای دادن امتیازدر مذاکرات آتش‌بس نشان داده است، اما گفت تا زمانی که کشورش به همه اهدافش نرسد به جنگ ادامه می‌دهد. هدف‌های اعلام شده اسرائيل از جمله نابودی توانایی نظامی و تشکیلاتی حماس در غزه است.

نتانیاهو سپس در سخنانی به مناسبت سالگرد روز یادبود هولوکاست در اسرائیل گفت: «ما به هر نحوی از خود دفاع خواهیم کرد. ما بر دشمنان خود غلبه خواهیم کرد و امنیت خود را در نوار غزه، در مرز لبنان و در همه جا تضمین خواهیم کرد.»

سالگرد روز یادبود هولوکاست امسال، که از غروب یکشنبه در اسرائیل آغاز شد، برای بسیاری از یهودیان در سراسر جهان زیر سایه جنگ در غزه سنگین‌تر از حد معمول است.

اسرائیل حماس را مسئول کشتار غیرنظامیان غزه می‌داند و حماس را به پنهان شدن در مناطق مسکونی و عمومی متهم می‌کند.

ارتش اسرائیل بدون ارائه سندی برای اثبات گفته خود می‌گوید سیزده ‌هزار شبه نظامی فلسطینی را کشته است. فلسطینی‌های غزه نیز بدون تفکیک آماری بین کشته‌های غیرنظامی و شبه‌نظامی، می‌گویند بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ فلسطینی در غزه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG