لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۴۵

هشدار فرانسه: گسترش جنگ در منطقه، مسئولیت سنگینی را متوجه ایران خواهد کرد


کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه. (آرشیو)
کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه. (آرشیو)

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، روز پنجشنبه ۲۵ آبان، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، هشدار داد که گسترش درگیری‌های غزه در منطقه، مسئولیت سنگینی را متوجه جمهوری اسلامی خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که خانم کولونا در این دیدار که به درخواست طرف ایرانی و در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، لزوم محکوم‌کردن «حملات تروریستی» حماس علیه اسرائیل در روز 15 مهر، «با شدیدترین لحن» از سوی همگان را یادآور شد.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه، هیچ ابهامی در این ارتباط نباید وجود داشته باشد و اقدامات تروریستی علیه غیرنظامیان غیرقابل‌توجیه و ناپذیرفتنی هستند.

او در این دیدار همچنین بر تعهد فرانسه به تامین امنیت اسرائیل و حق آن کشور در دفاع از خود و شهروندانش به شیوه‌ای هدفمند و متناسب و مطابق با قوانین بشردوستانه تاکید کرد.

به گفته کاترین کولونا، همه اقدامات لازم باید برای نجات غیرنظامیان و تضمین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه اتخاذ شود.

وزیر خارجه فرانسه به همتای ایرانی‌اش هشدار داد تشدید یا گسترش درگیری‌های غزه به منطقه، «به‌ویژه لبنان»، مسئولیت سنگینی را متوجه جمهوری اسلامی خواهد کرد.

فرانسه، بزرگترین جامعه یهودیان در اروپا را دارد و هزاران شهروند دوتابعیتی فرانسوی-اسرائیلی در اسرائیل زندگی می کنند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که کاترین کولونا در دیدار با حسین امیرعبداللهیان همچنین خواستار آزادی فوری چهار شهروند فرانسوی زندانی در ایران شد که به گفته او، در شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای قرار دارند.

اگرچه برخی از شهروندان دو تابعیتی و خارجی بازداشت‌شده از سوی جمهوری اسلامی طی ماه‌های اخیر از زندان‌های ایران آزاد شده و به کشورهای خود بازگشته‌اند، اما هنوز شماری از آنها از جمله چهار شهروند فرانسوی در زندان‌های ایران هستند.

سسیل کولر، معلم و فعال سندیکایی فرانسوی، و شوهرش ژاک پاری، و همچنین لوئی آرنو سه تن از چهار شهروند فرانسوی بازداشتی در ایران هستند. اطلاعات چندانی درباره هویت شخص چهارم در دسترس نیست.

حساب کاربری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در رسانه ایکس نیز با انتشار تصویری از دیدار وزیران خارجه ایران و فرانسه نوشت دو طرف درباره «تحولات جاری در غزه» تبادل‌نظر کردند و « به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص ابعاد بحران و راه‌های پایان دادن به آن پرداختند.»

جمهوری اسلامی حامی دو گروه شبه‌نظامی حماس و حزب‌الله لبنان است.

ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند. همچنین آرژانتین، بریتانیا، کانادا، آلمان، هندوراس، ایالات متحده و همچنین شماری از کشورها، حزب‌الله لبنان را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسند.

XS
SM
MD
LG