لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۵۹

سازمان حقوق بشر ایران: ۴ زندانی مرد و زن در کرج اعدام شدند


بخشی از زندان قزل حصار کرج. آرشیو
بخشی از زندان قزل حصار کرج. آرشیو

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه هفتم اردیبهشت، در گزارشی اعلام کرد که در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، حکم چهار زندانی از جمله یک زن که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و یا «قتل عمد» به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده بودند، در کرج به اجرا درآمده است.

این سازمان هویت یکی از اعدامی ها را پژمان عزیزی اعلام کرد که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران «پژمان عزیزی هنگام بازداشت بسیار جوان بوده است و احتمال کودک-مجرم بودن وی وجود دارد.»

وب سایت «رکنا» گزارش داده بود که که در روز پنجشنبه ششم اردیبهشت، حکم اعدام دو مرد و یک زن که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند، در کرج به اجرا درآمد.

سازمان حقوق بشر ایران اشاره کرد گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران با اعدام دست کم ۲۲ زن در سال ۲۰۲۳ میلادی، بزرگترین اعدام‌کننده زنان در جهان است.

در همین ارتباط، اعلام شده که این پنجمین زنی است که اعدامش در سال ۲۰۲۴ به ثبت میرسد و از سال ۲۰۱۰ اعدام ۲۱۵ زن در ایران شناسایی و به ثبت رسیده است.

جمهوری اسلامی به عنوان سیستم مستقر در ایران یکی از حکومت‌ها با بیشترین اعدام در بین کشورهای جهان است.

در این ارتباط، «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سال قبل اعلام کرد که قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی طی ده سال، حکم اعدام ۴۸۲۹ ایرانی را اجرا کرده که از این تعداد بیش از ۴۰ تن از آنان کودک و زیر سن قانونی بوده‌اند.

هرانا به نقل از آمار «دادگستر»، «بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر در ایران» گزارش داد در حالی که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ میلادی، در مجموع ۴۸۲۹ تن اعدام شدند.

براساس این گزارش ها، اکثر اعدام‌شدگان مرد بودند و اتهام نیمی از آنها با جرائم «مواد مخدر» مرتبط بوده است و از ۴۱ «کودک مجرم» اعدام شده، یکی از آنها با مسئله مواد مخدر مرتبط بوده است.

اسکایلر تامپسون، مدیر حمایت و پاسخگویی جهانی در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در این رابطه گفته بود: «تداوم اعدام‌‌ها در جمهوری اسلامی، به‌ ویژه زمانی که محاکمه‌ ها با نقض روند دادرسی خدشه‌‌دار می‌شوند، عمیقا نگران‌ کننده است و مقامات جمهوری اسلامی باید فورا تمام اعدام‌‌ها را متوقف و کلیت مجازات اعدام را بدون هیچ پیش شرطی لغو کنند.»

سیستم قضایی جمهوری اسلامی در تازه ترین مورد با صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده معترض، انتقادهای شدید جهانی را به سمت خود جلب کرده است.

XS
SM
MD
LG