لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۴۵

شمارش معکوس برای آغاز «یوروویژن»؛ ماهان معین: موسیقی عاملی برای ایجاد صلح و دوستی است


 رقابت آوازخوانی اروپا موسوم به «یوروویژن» در شهر مالمو
رقابت آوازخوانی اروپا موسوم به «یوروویژن» در شهر مالمو

شصت‌وهشتمین رقابت آوازخوانی اروپا موسوم به «یوروویژن» از سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در شهر مالمو در سوئد آغاز می‌شود و خواننده‌هایی از ۳۷ کشور برای تصاحب عنوان قهرمانی روی صحنه می‌روند.

سوئد سال گذشته در این رقابت آوازخوانی اول شد و براساس رسم یوروویژن، میزبانی دوره بعدی را بر عهده دارد.

خواننده‌های کشورهای شرکت‌کننده، ابتدا در دو مرحله نیمه‌نهایی رقابت می‌کنند و چهره‌های برگزیده راهی مرحله نهایی می‌شوند که شنبه ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود.

یوروویژن که در سال ۱۹۵۶ و برای ایجاد همبستگی میان کشورهای اروپایی ایجاد شد، امروز یک رویداد محبوب بین‌المللی با میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در جهان است که هنرمندان کشورهایی غیراروپایی مانند استرالیا و اسرائیل نیز در آن شرکت می‌کنند.

این رقابت هنری، موقعیتی برای خوانندگان است تا استعداد، توانایی، و نوآوری، و همچنین هویت، غرور، و افتخار ملی، خود را به نمایش بگذارند.

سوئد یکی از پرافتخارترین کشورها در یوروویژن محسوب می‌شود و همراه با ایرلند، هفت بار قهرمان این رقابت آوازخوانی شده است.

رقابت آوازخوانی اروپا موسوم به «یوروویژن» در شهر مالمو
رقابت آوازخوانی اروپا موسوم به «یوروویژن» در شهر مالمو

ماهان معین، خواننده ایرانی سوئدی که تجربه شرکت در رقابت آوازخوانی سوئد برای یوروویژن سال ۲۰۱۴ را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، به صدای آمریکا می‌گوید که برگزاری این رقابت هنری در شهر مالمو رویداد بسیار مهمی برای سوئد محسوب می‌شود.

او با اشاره به سوابق درخشان هنرمندان سوئدی مانند گروه آبا در یوروویژن، و قهرمانی سال گذشته لورین، امیدوار است که نماینده سوئد در این دوره نیز موفق باشد.

به گفته او، مارکوس و مارتینوس، دو برادر دوقلوی متولد نروژ، با ترانه «فراموش‌نشدنی» نماینده در سوئد در یوروویژن هستند و به رغم نظرات متفاوتی که درباره آنها وجود دارد، شانس زیادی برای رسیدن به مرحله پایانی دارند.

ماهان معین با اشاره به حواشی سیاسی امسال، می‌گوید که به هر حال در هر دوره‌ای ماجراهایی از این دست وجود داشته است ولی در نهایت موسیقی عاملی برای ایجاد صلح، دوستی، و همبستگی، محسوب می‌شود و مسائل دیگر اهمیتی ندارد.

هر چند که یوروویژن با شعار «همبستگی از طریق موسیقی» برگزار می‌شود، اما در برخی موارد بحران‌های سیاسی این رویداد هنری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از هنگام تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، این موضوع یکی از حواشی داغ یوروویژن محسوب می‌شود. روسیه در سال‌های اخیر از شرکت در این رقابت آوازخوانی منع شده است و هنرمندان اوکراینی محبوبیت زیادی کسب کردند.

اوکراین که دو سال پیش برنده یوروویژن شده بود، به دلایل امنیتی نتوانست سال گذشته میزبان یوروویژن باشد و این برنامه به شهر لیورپول در بریتانیا منتقل شد.

ادن گولان، نماینده اسرائیل
ادن گولان، نماینده اسرائیل

امسال جنگ در غزه میان اسرائیل و حماس، در کانون توجه یوروویژن قرار دارد و برگزارکنندگان را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

ابتدا طرفداران فلسطینی‌ها خواستار اخراج اسرائیل از یوروویژن شدند ولی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپایی، برگزارکننده اصلی برنامه، این درخواست را نپذیرفت.

این اتحادیه در ادامه از ادن گولان، نماینده اسرائیل خواست تا متن ترانه خود با عنوان «باران اکتبر» را که اشاره‌ای به حمله تروریستی حماس به اسرائیل در ماه اکتبر گذشته بود، تغییر دهد. این درخواست که با هدف اجتناب از تنش‌های سیاسی صورت گرفت، در نهایت با موافقت اسرائیل همراه شد و عنوان ترانه به «گردباد» تغییر کرد تا ادن گولان بتواند در یوروویژن حاضر باشد.

با این حال طرفدارن فلسطینی‌ها می‌گویند که تظاهرات بزرگی را در شهر مالمو در اعتراض به اسرائیل و ادامه حملات این کشور به غزه ترتیب خواهند داد.

شورای امنیت ملی اسرائیل هفته گذشته از شهروندان اسرائیلی خواست تا به دلیل نگرانی‌های موجود به مالمو سفر نکنند.

به گفته این شورا، تروریست‌ها ممکن است با توجه به فضای ضد اسرائیلی، از این فرصت برای حمله به اسرائیلی‌هایی که برای تماشای بوروویژن به سوئد می‌روند، استفاده کنند.

پلیس سوئد نیز می‌گوید که به دلیل شرایط خاص کنونی، یوروویژن تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد شد و نیروهای بیشتری را به مالمو اعزام کرده است.

رقابت آوازخوانی اروپا موسوم به «یوروویژن» در شهر مالمو
رقابت آوازخوانی اروپا موسوم به «یوروویژن» در شهر مالمو

اما نتایج یوروویژن بر اساس فرمول خاصی که تلفیقی از آرای هیئت داوران و رأی بیننده‌های تلویزیونی است، محاسبه می‌شود.

در گذشته اکثر ترانه‌ها، آهنگ‌های سه دقیقه‌ای پاپ به زبان انگلیسی بود ولی امروز تنوع بیشتری دارد و هنرمندان از زبان‌ ملی و سازهای محلی خود نیز در سبک‌های مختلف موسیقی استفاده می‌کنند.

براساس پیش‌بینی کارشناسان، امسال نمایندگان سوئیس و‌کرواسی از شانس زیادی برای کسب عنوان قهرمانی برخوردار هستند. خواننده‌های هلند، ایتالیا، و اوکراین، در رده‌های بعدی قرار دارند.

شصت‌وهشتمین رقابت آوازخوانی اروپا توسط تلویزیون‌های ملی کشورهای شرکت‌کننده و کانال یوتیوب یوروویژن، و در آمریکا از طریق شبکه اینترنتی «پیکاک» پخش می‌شود.

بیننده‌های غیراروپایی نیز می‌توانند بصورت اینترنتی یا از طریق اپلیکیشن یوروویژن به هنرمندان مورد علاقه خود رأی دهند.

در تنظیم این مطلب از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز، و تایمز اسرائیل، استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG