لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۴۲

راستی‌آزمایی| «تیک‌تاک»: استفاده از ویدیوی قدیمی به عنوان حمله روسیه به اسرائیل


TikTok Fake Video
TikTok Fake Video

اخبار نادرست در مورد جنگ حماس و اسرائیل همچنان رسانه‌های اجتماعی را ، که مخاطب جوان‌تر از آن ها به عنوان منبع خبری استفاده می کنند، پر کرده است.

روز ۳ آبان یک کاربر شبکه «تیک تاک» به نام «نیوز-فست۲» ویدیویی را به اشتراک گذاشت از شلیک یک موشک توسط یک کشتی جنگی که تا لحظه نوشته شدن این گزارش - که «پالی‌گراف»، پروژه راستی‌آزمایی صدای آمریکا آن را ۸ آبان منتشر کرده است – ۴ میلیون بار دیده شده و ۵۳۷۰۰ بار «لایک» شده است.

در زیر این پست نوشته شده: «روسیه امروز برای کمک به فلسطین به اسرائیل حمله می‌کند. ۳ آبان ۱۴۰۲»

این خبر دروغ است

ویدیوی به اشتراک گذاشته شده در واقع فیلمی از یک ناوچه موشکی هدایت شونده رادار‌گریز است که روسیه برای نیروی دریایی هند ساخته و در حال پرتاب موشک کروز مافوق صوت «براماس» در خلیج بنگال است. (فیلم اصلی در یوتیوب موجود است)

استفاده نادرست از ویدیوهای قدیمی یکی از روش‌های پخش اطلاعات نادرست در مورد جنگ اسرائیل و حماس است: «پالی‌گراف» چندین نمونه استفاده از ویدیوهایی از جنگ در سوریه و تحرکات نظامی در فیلیپین را که به عنوان فیلم‌هایی از جنگ اسرائیل و حماس پخش شده‌اند، ثبت کرده است.

شبکه‌های اجتماعی کاربران عادی را ، بی این‌که را‌بطه آن‌ها با بازیگران دولتی برملا شود – تشویق به پخش اطلاعات نادرست می‌کنند.

مجله «فورچون» در اواخر مهرماه نوشت که کاربران تیک تاک با پرداخت تنها ۷ دلار می توانند پست‌هایی را به اشتراک بگذارند که میلیون‌ها بیننده را به خود جلب کند؛ «مسیری کم هزینه برای پخش تبلیغات جانبدارانه در مورد موضوعات داغ».

«تیک تاک» به محض باخبر شدن از برنامه نشر مقاله «فورچون» محتواهای حمایت شده در مورد «اسرائیل»، «فلسطین» و «اسرائیل فلسطین» را از شبکه‌اش حذف کرد.

در روز ۵ آبان، ویدیوی به اشتراک گذاشته شده توسط «نیوز-فست۲» از اولین نتایجی بود که در هنگام جستجوی «غزه» در تیک تاک بالا می‌آمد. این کاربر از اواخر مهرماه گذاشتن پست در تیک تاک را آغاز کرده و همه پست‌هایش مربوط به جنگ اسرائیل و حماس است. و ادعای دروغین حمله روسیه به اسرائیل بیشتر از همه پست‌هایش بازدید داشته و «لایک» خورده است. معلوم نیست که آیا او برای پخش این پست پولی پرداخت کرده است یا نه.

کمیسیون اروپا رسما از «متا» و «تیک‌تاک» خواسته است که اطلاعاتی در مورد اقداماتشان برای جلوگیری از انتشار محتوای غیرقانونی و اطلاعات نادرست در مورد جنگ اسرائیل حماس، ارائه دهند.

اتحادیه اروپا هم در حال بررسی شبکه «ایکس» (توئیتر سابق) به دلیل پخش محتوای خشن و اطلاعات نادرست است.

به دنبال درخواست اتحادیه اروپا «تیک‌تاک» اعلام کرد که یک مرکز فرماندهی «برای پاسخ‌گویی به این بحران به سرعت در حال توسعه» راه‌اندازی کرده، ناظران بیشتری را که به زبان‌های عبری و عربی اشنا هستند به کار خواهد گرفت و «سیستم‌های شناسایی خودکار فعال در زمان واقعی» را توسعه خواهد داد.

پس از حمله ۱۵ مهرماه حماس به اسرائیل، این گروه شبه‌نظامی شبکه‌های اجتماعی را با اطلاعات نادرست و به منظور تحریک نفرت نسبت به اسرائیل هدف قرار داده است.

تحلیل‌گران معتقدند که دولت‌های چین، ایران و روسیه هم برای ایجاد آشوب و پیشبرد منافع خود، درباره این جنگ ادعاهای نادرست مطرح می‌کنند.

روسیه از دیرباز روابط خود را با حماس تقویت کرده و متحد ایران است که به حماس تسلیحات، بودجه و آموزش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG