لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۱۲

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت کمال لطفی از خانواده‌های دادخواه 


رضا لطفی معترض کشته شده (راست) و پدرش کمال لطفی
رضا لطفی معترض کشته شده (راست) و پدرش کمال لطفی

وب‌سایت هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر از بی‌خبری و بلاتکلیفی پدر یکی از جانباختگان اعتراضات سراسری خبر داده است.

بنابر این گزارش کمال لطفی، پدر رضا لطفی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، بیش از بیست روز از زمان بازداشت او گذشته است و همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. بی‌خبری از وضعیت لطفی منجر به افزایش نگرانی‌های خانواده او شده است.

یک فرد مطلع نزدیک به خانواده لطفی به هرانا گفت: «علیرغم پیگیری‌های خانواده آقای لطفی از مراجع امنیتی و قضایی، کماکان مسئولان مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص سرنوشت این شهروند خودداری می‌کنند. او از بیماری پوستی رنج می‌برد و این موضوع باعث افزایش نگرانی‌های خانواده و اطرافیان او شده است.»

دادگاه انقلاب شهرستان قروه در پی حکمی کمال لطفی را در بیست و یکم فروردین ماه احضار و سپس بازداشت کرد. پدر رضا لطفی از جان‌باخته اعتراضات سراسری، فروردین سال گذشته نیز توسط نیروهای امنیتی «همراه با ضرب و شتم» بازداشت و به زندان کامیاران منتقل شده بود. او سه ماه بعد در تیرماه از زندان آزاد شد.

کمال لطفی، پدر رضا لطفی از جانباختگان اعتراضات سراسری شهر دهگلان است. جوان ۲۵ ساله‌ای که در شهریور ماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری در این شهر بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

فشار بر خانواده‌های دادخواه مرتبط با اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران ادامه دارد و قوه قضاییه جمهوری اسلامی چند تن از آنان را بازداشت و به احکام حبس و شلاق محکوم کرده است.

نهادهای حقوق بشری بارها اعمال فشار جمهوری اسلامی بر دادخواهان و خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG