لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۵۵

کلمبیا مناسبات دیپلماتیک با اسرائیل را قطع کرد


 گوستاوو پترو، رئیس جمهوری کلمبیا.
گوستاوو پترو، رئیس جمهوری کلمبیا.

رئیس جمهوری کلمبیا روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، از قطع روابط دیپلماتیک این کشور با اسرائیل به دلیل عملیات‌ نظامی آن کشور در غزه خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، گوستاوو پترو اقدامات اسرائیل را «نسل کشی» توصیف کرد.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که ارتش کلمبیا در زمینه نظامی به اسرائیل وابسته است و این عدم همکاری می تواند شرایط امنیتی کلمبیا را با چالش روبرو کند.

گوستاوو پترو، منتقد سرسخت جنگ اسرائیل علیه حماس، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، طی سخنانی در جریان مراسم روز جهانی کارگر ضمن اشاره ضمنی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته بود: از روز پنجشنبه روابط دیپلماتیک با دولت اسرائیل به دلیل دست داشتن در نسل‌کشی قطع خواهد شد. اما به تأثیرات این قطع روابط اشاره‌ نکرد.

رئیس جمهوری کلمبیا پیش‌تر نیز تنها چند روز پس از آغاز حمله اسرائیل به غزه، به شدت نسبت به این رویارویی نظامی انتقاد کرده بود.

او در همان زمان، از لحن به کار رفته در سخنان یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، برای توصیف ساکنان غزه را شبیه آنچه نازی‌ها در مورد‌ یهودیان به کار می‌بردند، انتقاد کرد. این موضوع خشم اسرائیل را برانگیخت و سبب شد اسرائیل که یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات برای ارتش کلمبیا است اقدام به «توقف صادرات محصولات امنیتی» خود به این کشور کند.

حال با قطع روابط دیپلماتیک کلمبیا با اسرائیل می‌توان تصور کرد که پیامد‌های گسترده‌ای برای بوگوتا به همراه داشته باشد و ارتش کلمبیا را تحت تاثیر قرار دهد.

دو کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی قراردادی امضا کردند که براساس آن، ارتش کلمبیا از هواپیما‌های جنگی و مسلسل‌های ساخت اسرائیل برای مبارزه با کارتل‌های مواد مخدر، گروه‌های شورشی و توافقنامه تجارت آزاد بین هر دو کشور استفاده کرد.

اما پیشینه این روابط به سال‌های دورتر باز می‌گردد، به سال ۱۹۵۷ که ده‌ها توافقنامه در مورد موضوعات گسترده از جمله آموزش و تجارت میان این دو کشور امضا شد.

ژنرال بازنشسته گیلرمو لئون، فرمانده سابق نیروی هوایی کلمبیا، به آسوشیتدپرس گفت در صورتی که دولت پترو تعهدات قرارداد خود را زیر پا بگذارد یا حتی اگر به آن‌ها عمل کند اما از امضای قرارداد‌های جدید خودداری کند، توانایی‌های نظامی کشور تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، دولت کلمبیا یک کمیته انتقالی ایجاد کرده که به دنبال تنوع تأمین‌کنندگان برای اجتناب از وابستگی به اسرائیل است.

XS
SM
MD
LG