لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۵۸

فروشندگان چینی پخش‌زنده تیک‌تاک خریداران در ایالات متحده و اروپا را هدف قرار داده‌اند


یک فروشنده پخش زنده تیک‌تاک در چین (آرشیو)
یک فروشنده پخش زنده تیک‌تاک در چین (آرشیو)

فروشندگان چینی «لایو استریم»، پخش زنده تیک‌تاک، به رغم ابهامات در مورد آینده این پلتفرم در ایالات متحده و نقاط دیگر جهان، توجه خود را به سمت خریداران در ایالات متحده و اروپا - که می‌تواند بازار بالقوه پر سودی برای آنها باشد، معطوف کرده‌اند و همه چیز از کیف و کفش و لباس گرفته تا کریستال را می‌فروشند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در چین، جایی که پیش‌بینی می‌شود تجارت الکترونیک پخش زنده تا پایان سال به ۴.۹ تریلیون یوآن (۶۷۶ میلیارد دلار) برسد، میزبان‌های محبوبی مانند «لیپستیک کینگ» (به معنای سلطان رژ لب) «آستین لی»، فروشنده و تاثیر‌گذار رسانه‌های اجتماعی چینی، ده‌ها میلیون دلار فروش در طول یک پخش زنده به دست می‌آورند.

اکنون بسیاری از برندهای معروف، از جمله «نایکی»، «لوریال» و «لوئی ویتون» برای دسترسی به خریداران بیشتر شروع به استفاده از پخش زنده کرده‌اند.

هرچند بازار بسیار پر رقابت پخش زنده در چین باعث شده است که برخی از میزبانان به دنبال راه یافتن به بازارهای غربی باشند.

از سال ۲۰۱۹ میلادی، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک غربی مانند آمازون و فیس‌بوک پس از مشاهده موفقیت پلتفرم‌های چینی گروه علی‌بابا، مانند «تی‌مال»، «تائوبائو» و «دویین» (نسخه چینی تیک‌تاک)، اکنون تجارت الکترونیکی را به صورت پخش زنده انجام می‌دهند.

یک فروشنده پخش زنده تیک تاک در چین
یک فروشنده پخش زنده تیک تاک در چین

تیک‌تاک، آزمایش خرید زنده خود را سال گذشته میلادی آغاز کرد. اکنون بازرگانان از ایالات متحده، اندونزی، ویتنام و سنگاپور و سایر کشورها می‌توانند محصولات خود را از طریق پخش زنده آنلاین بفروشند.

اما بازار تجارت الکترونیک پخش زنده هنوز در ایالات متحده پا نگرفته است.

بر اساس بررسی‌ و پیش‌بینی شرکت تحقیقاتی و مشاوره «کُورسایت ریسرچ»، انتظار می‌رود که بازار تجارت الکترونیک پخش زنده در ایالات متحده، که بزرگترین بازار مصرف‌کننده جهان است، تا سال ۲۰۲۶ میلادی به ۶۸ میلیارد دلار افزایش یابد.

استقبال نه چندان گرم باعث شده بود که فیس‌بوک خرید زنده خود را در سال گذشته تعطیل کند.

از طرفی دیگر، تیک‌تاک هم با محدودیت‌های ایالات متحده به دلیل تنش بین پکن و واشنگتن با خطر بیشتری مواجه است.

تیک‌تاک که شرکت فناوری چینی «بایت‌دنس» صاحب آن است، به خاطر روابط با حزب کمونیست چین مورد انتقاد قرار گرفته و به خاطر جمع‌ آوری داده‌های کاربران، به عنوان یک خطر امنیت ملی محسوب شده است. تیک‌تاک در این باره اظهار نظر نکرده است.

با این حال، به رغم این که تیک‌تاک زیر ذره‌بین غرب قرار گرفته است، هنوز بسیاری از میزبان‌های چینی، ایالات متحده را دریایی از فرصت‌ها می‌دانند؛ بازاری رو به رشد که هنوز از میزبان‌های پخش زنده اشباع نشده است.

XS
SM
MD
LG