لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۵۵

میترا حجازی‌پور استادبزرگ شطرنج: از شجاعت ایرانی‌هایی که به خیابان‌ها ریختند، در شگفتم


میترا حجازی‌پور استاد بزرگ شطرنج
میترا حجازی‌پور استاد بزرگ شطرنج

میترا حجازی‌پور که پس از اخراج از تیم ملی ایران در تبعید و در فرانسه زندگی می‌کند، می‌گوید از شجاعت ایرانی‌هایی که از یک سال گذشته و پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس به خیابان‌ها ریختند، شگفت‌زده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه میترا حجازی‌پور در مصاحبه‌ای با این خبرگزاری گفت که در اولین سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی، نمی‌تواند ذهن خود را از وضعیت ایران دور کند، زیرا بین امید به دستیابی معترضان به پیشرفت و ترس از سرکوب آن‌ها، گیر کرده است.

قهرمان شطرنج فرانسه گفت: «دلایل زیادی وجود دارد که مردم به این حکومت فشار بیاورند و اعتراض کنند، حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود یا زندانی شوند.»

همزمان میترا حجازی‌پور تشریح کرد: «من شجاعت را می‌بینم. می‌بینم که در واقع دارند خفه می‌شوند. نزدیک است منفجر شود. مردم زیاد به پیامد‌های آن فکر نمی کنند.»

حجازی پور، قهرمان شطرنج ۳۰ ساله، که در ماه مارس تابعیت فرانسه را دریافت کرد، از زمان ورود به تیم ملی فرانسه، موفقیت چشمگیری به دست آورده است. او امسال قهرمان شطرنج فرانسه شد و به تیمش کمک کرد تا در مسابقات قهرمانی تیمی جهان، به مقام سوم برسد.

احساس آزادی

اولین باری که حجازی پور بدون روسری در انظار عمومی ظاهر شد، در عکسی بود از آلمان که در حساب اینستاگرامش در فوریه ۲۰۱۸ منتشر شد. او با الهام از زنانی که در ایران روسری‌های اجباری خود را بر می‌داشتند و روی چوب می گذاشتند، گفت که می‌خواهد «این احساس آزادی را داشته باشد که بتواند باد را در موهایش احساس کند.» با این‌حال، او گفت که به دنبال پیام‌های تهدیدآمیز جمهوری اسلامی باید این پست را حذف می‌کرد.

میترا حجازی‌پور؛ استادبزرگ شطرنج
میترا حجازی‌پور؛ استادبزرگ شطرنج

بیم و امید

میترا حجازی‌پور گفت که می‌خواهد از فرانسه با شرکت در رویدادها و صحبت درباره «وضعیت ایران»، «به زنان ایرانی نشان دهد که آن‌ها تنها نیستند» و گفت این «کمترین کاری است که می‌توانم انجام دهم.»

او افزود: «من فکر می‌کنم که رژیم تسلیم نمی‌شود و هرگز تسلیم نمی‌شود، زیرا حجاب اساس حکومت جمهوری اسلامی است.»

حجازی‌پور در مورد اینکه نتیجه جنبش اعتراضی چه می‌تواند باشد، افزود: «از آنچه سال گذشته دیدم و از این حکومت می‌دانم، البته ترس دارم، اما دراین‌حال امید هم دارم، زیرا آنها نمی‌توانند همه را بکشند، نمی‌توانند همه را زندانی کنند».

پیش‌تر صدای آمریکا ۲۱ شهریور از حضور دو استاد بزرگ ایرانی شطرنج با پرچم فرانسه و‌ آمریکا در رقابت‌های شطرنج قهرمانی تیمی زنان جهان در لهستان خبر داد.

آتوسا پورکاشیان و میترا حجازی‌پور، دو استادبزرگ شطرنج که هر دو‌ پیشتر با تیم ایران به مقام قهرمانی زنان آسیا رسیده‌اند، بدون حجاب اجباری در ترکیب تیم‌های ملی آمریکا و فرانسه مسابقه دادند.

تصاویر مسابقه این دو شطرنج‌باز ایرانی با پرچم فرانسه و‌ آمریکا از جمله پر بازدیدترین‌ تصاویر در فضای مجازی بود.

میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج ایران، که در مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹ بدون حجاب اجباری اما با نام ایران مسابقه داد، با واکنش شدید مسئولان ورزش جمهوری اسلامی، در اروپا ماندنی شد.

XS
SM
MD
LG