لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۱۶

جو بایدن عالی‌ترین نشان افتخار غیرنظامی آمریکا را به ۱۹ شهروند اهدا می‌کند


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مدال آزادی ریاست جمهوری را به ۱۹ شهروند آمریکایی اهدا می‌کند که در عرصه‌های مختلف مانند سیاست، مسائل اجتماعی، حقوق مدنی، دانش، ورزش، فرهنگ، هنر، و حمایت از حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی دستاوردهای ارزنده‌ای کسب کردند.

مدال آزادی ریاست جمهوری، عالی‌ترین نشان افتخار غیرنظامی در ایالت متحده محسوب می‌شود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرد، گفت که از این شهروندان آمریکایی به دلیل «کمک‌های مثال زدنی به سعادت، ارزش‌ها، یا امنیت ایالات متحده، صلح جهانی، یا سایر بخش‌های مهم اجتماعی، عمومی، یا خصوصی، تجلیل می‌شود.»

این فهرست ۱۹ نفره شامل ۱۰ مرد و ۹ زن است؛ سه نفر از این افراد درگذشتند و مدال آزادی ریاست جمهوری پس از مرگ به آنها تعلق می‌گیرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «این شهروندان، ائتلاف‌ها، جنبش‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی، ساختند که آمریکا را برای بهتر شدن شکل دادند. آنها اوج رهبری در حوزه‌های خود هستند و به طور مداوم قدرت اجتماع، سخت‌کوشی، و دانش، را نشان دادند.»

کلارنس بی جونز ۹۳ ساله، یکی از این افراد است. او به دلیل فعالیت‌های خود در زمینه حقوق مدنی، و مشاوره‌های حقوقی خود به مارتین لوتر کینگ جونیر صاحب این افتخار شد. او نویسنده بخش‌هایی از سخنرانی مشهور «رویایی دارم» بود که در سال ۱۹۶۳ در واشنگتن ایراد شد.

کلارنس بی جونز
کلارنس بی جونز

مایکل بلومبرگ، جیمز کلیبرن، الیزابت دول، ال گور، جان کری، فرانک لاتنبرگ، و نانسی پلوسی، هفت سیاستمدار این فهرست ۱۹ نفره هستند.

الیزابت دول، سناتور پیشین جمهوری‌خواه، علاوه بر نمایندگی کارولینای شمالی در سنا، به‌عنوان وزیر حمل و نقل، وزیر کار، و رئیس صلیب سرخ آمریکا، نیز خدمت کرده است. او در حال حاضر یک بنیاد حمایت از نظامیان را اداره می‌کند.

مدگار اوورز، فعال حقوق مدنی، جیم تورپ، نخستین بومی آمریکایی که در بازی‌های المپیک صاحب مدال طلا شد، و سناتور فرانک لاتنبرگ، سه نفری هستند که مدال آزادی ریاست جمهوری پس از مرگ به آنها اهدا می‌شود.

میشل یوه، بازیگر، نیز این مدال را دریافت خواهد کرد. او نخستین زن آسیایی‌تبار است که سال گذشته با فیلم «همه چیز، همه جا، به یک باره» صاحب اسکار بهترین بازیگر زن شد و به افتخاری تاریخی دست یافت.

میشل یوه
میشل یوه

فیل دوناهو، روزنامه‌نگار، و مجری پیشین برنامه‌های تلویزیونی، کتی لدکی، پرافتخارترین شناگر زن تاریخ، الن اوچوا، نخستین فضانورد زن اسپانیایی‌تباری که به فضا رفت، و جین ریگبی، ستاره‌شناس، از سایر دریافت‌کنندگان مدال آزادی ریاست جمهوری هستند.

جو‌‌ بایدن در کاخ سفید این مدال را به چهره‌های برگزیده اهدا می‌کند. او خود این نشان افتخار را از باراک‌ ‌اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده، دریافت کرده است.

منبع : آسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG